مسافر آستانه

جزئیات برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

به گزارش ردکارپت فیلم:  مسافر آستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر جزئیات برگزاری جشنواره با رعایت دستورالعمل های بهداشتی را تشریح کرد.

نشست خبری سی و نهمین دوره از جشنواره تئاتر فجر صبح امروز در تالار رودکی تهران آغاز به کار کرد.

حسین مسافر آستانه دبیر سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر،محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی مرکز هنر‌های نمایشی، اتابک نادری بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، سامان خلیلیان دبیر تئاتر خیابانی و رضا حامدی خواه، بخش تله تئاتر در این برنامه حضور دارند.

حسن زاده در ابتدای نشست گفت: حدود یک سال است که ما اهالی رسانه کنار هم نبودیم و باید این دورهم جمع شدن را غنیمت بشماریم. همه ما آرزوی نابودی مهار کرونا را داریم و امیدواریم روزی به شرایط قبل از کرونا برگردیم. به امید خدا و عنایت حق.

سپس حسین مسافر آستانه ، دبیر اجرایی سی و نهمین جشنواره سخنان خود را آغاز کرد و گفت: همیشه شما اهالی رسانه یار تئاتر بودید و هر رویدادی می توانست به رشد و بالندگی بیشتری دست یابد و از دلسوزی های شما تشکر می کنم. اهمیت و ضرورت و نقش هنر، خاصه تئاتر در جریان های مهم بشری به ویژه تئاتر بسیار تاثیر گذار بوده است و نقشی اساسی در آرامش بخشیدن به جامعه داشته است. زمانی که انسانها با بلاهای آسمانی روبه رو بودند، پس از پایان جنگ جهانی آمار خودکشی بالا رفته بود و هنرمندان و اندیشمندان تئاتر با طرح متعدد برای برگرداندن روحیه، امید و احساس به جامعه وارد میدان شدند. الآن در شرایط سخت و طاقت فرسا هستیم و کل جهان با آن رو به رو هستند . در کشور ما، تئاتر نتوانسته به التیام روحیه مردم جامعه به صورت حضوری بپردازد حتی زمانی که امکان اجرا پیدا نکرده از کار کردن دست نکشیده است.

قدردانی دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از مدافعان سلامت

وی ادامه داد: ما سپاسگزار مدافعان سلامت هستیم اما هنرمندان تئاتر برای التیام روحیه مردم بسیار زحمت کشیدند. همین جا بر خودم لازم می دانم از عزیزانی که در جشنواره شرکت کردند اما در جدول نهایی جشنواره نتوانستند پذیرفته شوند تشکر کنم. برنامه های آینده تئاتر را در سالن های خصوصی و دولتی شاهد باشیم، با این امید که شاهد شیوع بیشتر کرونا نباشیم و امکان آرامش برای کل جهان فراهم شود. جشنواره با ظرفیت محدود با نگاه کارشناسی پذیرفته می شود و تکرار می کنم همه کسانی که آثارشان پذیرفته نشده دلیل بر نقص کارشان نیست به دلیل محدود بودن زمان و مکان نمی شد همه آثار را پذیرفت.

تشریح جزئیات آثار سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

مسافر آستانه در ادامه سخنانش گفت: سی و نهمین دوره با یازده بخش همراه است که در بخش اجرایی ۱۰۷ نمایش پذیرفته شدند. ۴۹ نمایش از تهران و ۵۸ نمایش از سایر استان ها حضور دارند. در این جشنواره سهم تهران ۴۶ درصد است و ۵۶ درصد از سایر استان ها در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند. آثار صحنه ای ما در بخش رقابتی و غیر رقابتی بررسی می شوند.

وی ادامه داد:تئاتر خیابانی در دو بخش، موضوعات آزاد و بخش سرباز انقلاب را بررسی می کند.در بخش رادیو تئاتر چهار نمایش از استان تهران و شش نمایش از سایر استان ها پذیرفته شده اند و نمایشگاه اسناد چهل ساله تئاتر مقاومت به صورت مجازی برگزار می شود.

دبیر جشنواره افزود: وقتی مشارکت سایر استان ها را دیدیم بسیار خوشحال شدیم، چون امسال اسکان و رفت و آمد سایر استان ها آغاز سختی های برگزار کننده جشنواره بود. با همت اتابک نادری همکاری تنگاتنگی با وزارت بهداشت صورت گرفت؛ پایمردی های وزارت بهداشت در اجرای جشنواره بسیار ستودنی است و به صورت رایگان از دو روز قبل از همه افراد جشنواره اعم از دست اندرکاران، ستاد برگزاری تا کارگردانان و سایر عوامل اجرای گروه های تئاتری به صورت رایگان تست کرونا گرفته شده است.

اگر چه همچنان در سالن های کوچک نمایش امکان حضور فیزیکی تماشاگران وجود ندارد. در این جشنواره حامیان مالی نداشتیم اما از حامیان معنوی جشنواره نظیر دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، اتوبوسرانی شهرداری تهران، شرکت مترو و سازمان بنیاد شهید به دلیل همکاری مالی در بخش سرباز انقلاب، مرکز هنرهای نمایشی رادیو به دلیل مشارکت در بخش رادیو تئاتر، سازمان صدا و سیما به دلیل انعکاس اخبار جشنواره، شهرداری منطقه ۱۱ تهران به دلیل تبلیغات عمومی جشنواره ، وزارت بهداشت به دلیل تست کرونای رایگان تشکر می کنم.

توضیحات دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره چگونگی رعایت دستورالعمل های بهداشتی

حسن زاده گفت:کارت مهمان نخواهیم نداشت؛ برای همه شرکت کنندگان به دلیل حفظ شیوه نامه های بهداشتی سه نوع کارت صادر کردیم؛ کارت عکاسان و تصویربرداران، کارت خبرنگاران، کارت دست اندرکاران . افراد از روز پنج شنبه ساعت ۱۲ ظهر به بعد می توانند برای رزرو بلیط اقدام کنند. صرفا فروش بلیط حضوری را در سالن ناظرزاده کرمانی ایرانشهر، تالار وحدت، تئاتر شهر و سالن حافظ داریم. در سالن های بزرگ ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت دستورالعمل ها تعریف شده و در سالن های کوچک ۵۰ درصد رعایت می شود.

وی ادامه داد:پخش آثار نمایشی در فضای نمایشی را از ۱۴ بهمن ماه با تاخیر سه روزه داریم که جدول پخش فیلم ها از طریق سه شبکه مجازی اتفاق خواهد افتاد. فروش مجازی برای همه مهمانان جشنواره اعم از مهمانان ویژه و خبرنگاران است که کد آثار فرستاده می شود. تلویزیون تئاتر ایران فعالیتش را برای مهمانان و تماشاگران مردمی با خرید کد آثار فراهم خواهد کرد. از امروز تبلیغات محیطی را آغاز کردیم. پهنه رودکی مقابل تالار وحدت و پلازا میدان ولی عصر و آبنمای ایران مال مکان ارائه آثار خیابانی است. سپس در ادامه مراسم،برای رونمایی از پوستر جشنواره از مرضیه پور علی اکبری همسر شهید مدافع حرم و همسر شهید فخری زاده دعوت خواهیم کرد.

مسافر آستانه در ادامه مراسم بیان کرد: در مراسم اختتامیه، از اختر تاجیک، پیشکسوت عکاس و همایون علی آبادی از اصحاب نقد، بهرام ابراهیمی از پیشکسوتان بازیگری تئاتر و از جمشید داورپناه، موثرین تئاتر استان ها از خراسان شمالی تقدیر خواهد شد.

دبیر اجرایی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره بودجه گفت: بودجه ۵میلیارد و دویست مصوب شد و بر این اساس برنامه ریزی کردیم. بودجه این دوره بسیار متفاوت بود و از انجمن هنرهای نمایشی برای این بودجه تشکر می کنم.

وی درباره امنیت آثار در فضای مجازی بیان کرد: ۲۴ ساعت آثار در فضای نمایشی قابل پخش خواهند بود. دغدغه تهیه کنندگان سینما برای تئاتر نخواهیم داشت و اگر در فضای مجازی اجرا توسط سودجویان ضبط شود ما نگرانی بابت حق کپی رایت نخواهیم داشت، زیرا هنر تئاتر هنری زنده است و تماشاگر ترجیح می دهد آن را به صورت زنده ببیند پس نگرانی بابت این امر وجود ندارد.

مسافر آستانه درباره دبیری سال آینده و نگاه به بخش های جدید تئاتر فجر گفت: هر دبیری برای ایجاد بخش جدید باید به ظرفیت موجود هر بخش نگاه کند و به نتیجه برساند. امسال بخش تله تئاتر اضافه شد که به دلیل تعطیلی تئاتر ایجاد شد. در دوران کرونا باید به تولید تله تئاتر اهمیت داد و چه بخواهیم و چه نخواهیم این آثار از طریق فضای مجازی باید برای مخاطب نمایش داده شود که این حرکت سالیان سال است که شروع شده است.

امسال اولین تجربه برای حضور آنلاین را داریم که برای این امر با دوستان جشنواره تئاتر مقاومت که تجربه اجرای جشنواره در فضای مجازی را داشتند مشورت کردیم و این فرصت خوبی برای تماشای آثار در سایر استان ها است. امسال بخش بدن و حرکت یعنی تئاتر فیزیکال اضافه کردیم که متاسفانه دیر به این جمع بندی رسیدیم. این بخش باید در طول سال آموزش داده شود تا آثاری را به عنوان الگوی این اثر اضافه شود.

وی درباره حمایت از اهالی تئاتر اظهار کرد: جشنواره فرصت حمایت از اهالی تئاتر است. صحیح نیست عده ای از اهالی تئاتر خانه نشین که مطالبه ای داشته باشند و مطالبات برای کسانی است که با همه سختی ها، آثار نمایشی تولید کردند حتی اگر اجرای عمومی نداشتند. حمایت از کل اهالی تئاتر تدبیری است که باید دوستانمان در وزارت خانه به آن بیندیشند. در روزهای بد است که افراد باید حضور خود را نشان دهند. کسانی که در طول سال با تمام سختی های موجود توانستند برای جشنواره تئاتر فجر کار کنند و در جشنواره امسال حمایت خواهند شد.

گفتنی است طراح پوستر و نشان جشنواره مهدی دوایی است که با حضور همسر شهید مدافع سلامت، حجت الاسلام بهدار وند مشاور مرکز هنرهای نمایشی و قادر آشنا ، مدیر مرکز هنرهای نمایشی رونمایی شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند