محمدزمان وفاجویی

روایت «پاپتی‌ها» از جنایات دیکتاتور شیلی

به گزارش ردکارپت فیلم:  محمدزمان وفاجویی از اعضای گروه تئاتر «پاپتی‌ها» قصد دارد نمایش «نیمه بیوه‌ها» را که برداشتی آزاد از رمان «بیوه‌ها» اثر آریل دورفمن است، سال آینده در تماشاخانه ایرانشهر اجرا کند.

محمدزمان وفاجویی عضو گروه تئاتر «پاپتی‌ها» درباره جدیدترین فعالیت خود در عرصه تئاتر گفت: به همراه نشمینه نوروزی نمایشنامه «نیمه بیوه‌ها» را که برداشتی آزاد از رمان «بیوه‌ها» اثر آریل دورفمن است نوشته و قصد دارم آن را روی صحنه ببرم.

وی درباره دلایل نگارش «نیمه بیوه‌ها» به نگاه به رمان «بیوه‌ها» توضیح داد: همیشه به کشور شیلی و دوره دیکتاتوری ژنرال پینوشه در آن کشور فکر می‌کردم و معتقدم شرایط دراماتیکی برای نگارش و ساخت آثار هنری دارد. ضمن اینکه آریل دورفمن هم نویسنده‌ای است که نوع نگاهش به پیرامونش خود بسیار تکنیکال و جذاب است.

وفاجویی یادآور شد: نگارش متن را از حدود ۳ سال پیش شروتع کردیم که قطعاً با حضور بازیگران در تمرین‌ها دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد.

وی درباره گروه نمایش «نیمه بیوه‌ها» و مکان و زمان اجرای این اثر نمایشی، گفت: این نمایش حدود ۸ بازیگر دارد. پیش از اینکه قصد داشتیم نمایش را اجرا کنیم با بازیگران مدنظر مذاکراتی را انجام داده بودم و حضورشان در نمایش قطعی شده بود ولی به دلیل شرایط کرونایی اجرای نمایش به سال ۱۴۰۱ موکول شد. حال باید بار دیگر مذاکرات را بازیگران انجام دهیم تا وضعیت گروه بازیگری نمایش مشخص شود.

کارگردان نمایش «نیمه بیوه‌ها» افزود: در حال حاضر حضور منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه، ندا نصر به عنوان طراح لباس و حمید پورآذری به عنوان مشاور کارگردان قطعی شده است. قرار است نمایش «نیمه بیوه‌ها» را نیمه اول سال ۱۴۰۱ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببریم.

وفاجویی که سال‌ها به عنوان دستیار علی رفیعی کارگردان مطرح تئاتر ایران و همچنین حمید پورآذری کارگردان شناخته شده و سرپرست گروه تئاتر «پاپتی‌ها» فعالیت داشته، درباره اینکه چرا در حوزه کارگردانی تئاتر کمتر فعالیت می‌کند، تأکید کرد: خیلی وقت‌ها از من می‌پرسند که چرا خودم به عنوان کارگردان کار نمی‌کنم در حالی که باید به این نکته توجه کرد که درست است خودم کار نمی‌کنم ولی سال‌هاست که در تئاتر فعالیت می‌کنم و این فعالیت مشارکت در تولید اثر توسط کارگردان‌هایی چون دکتر علی رفیعی و حمید پورآذری است.

عضو گروه تئاتر «پاپتی‌ها» در پایان درباره دیگر فعالیت‌های خود در سال جاری گفت: سال ۹۲ نمایش «مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد» را با بازی سجاد حمیدیان در فستیوال «مونولیو» اجرا و پس از فستیوال در تماشاخانه «آو» در قالب اجرای عمومی به صحنه بردم. قرار است اسفند سال جاری این نمایش را به مدت ۱۵ شب، در عمارت روبرو روی صحنه ببرم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند