نمایشنامه

نمایش «نخ نما خانم»برگرفته از نمایشنامه اسپانیایی است

به گزارش ردکارپت فیلم: نمایش نخ نما خانم برگرفته از نمایشنامه یرما اثر فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی است.

ملینا قدیمی بازیگر نمایش «نخ نما خانم» گفت: نخ نما خانم برگرفته از نمایشنامه یرما اثر فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی است. یرمای نمایشنامه نخ نما خانم هم مثل یرمای لورکا آرزوی مادر شدن تمام ذهنش را درگیر کرده و در نهایت به خاطر اینکه خان علاقه‌ای به داشتن فرزند ندارد همسر خود را می‌کشد.

مساله مادر نشدن در جوامعی که انتظار فرزنددار شدن یک زن را دارند زنان آن جامعه را دچار دغدغه می‌کند.

شیوه اجرایی این نمایش چندلایه و تک بازیگر و اجرا به گونه‌ مونولوگ است. نخستین چیزی که بیشتر در کار نمود پیدا می‌کند، نشانه است؛ نشانه‌های نمادین و نشانه‌های شمایلی. در حقیقت آکسسوار این کار که دو عنصر بیشتر نیست، قالب‌های اجرایی به خود می‌گیرند و تبدیل به شخصیت می‌شوند.

به گفته ملینا قدیمی استفاده از واژه‌های «آنیما و انیموس» که شکل اجرا را به سمت از خود گسیختگی و مالیخولیایی پیش می‌برد. استفاده از «انیما» یعنی بخش مردانگی هر زن باعث می‌شود شخصیت زن نمایش دچار چندگانگی در شکل و اجرای خود شود. دیگر قالب اجرا که نمود پیدا می‌کند استفاده از تکنیک «بیگانه‌سازی» برشت است که شکل اجرا را به سمت نقالی و پرده‌خوانی می‌کشاند. در حقیقت شکل اجرا، رئالیستی و شبه رئالیستی است.

قدیمی دارای کارشناسی بازیگری دانشگاه آزاد تنکابن و ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر است. وی از سال ۸۸ فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. او بازی در نمایش‌های فلیک، مرغ دریایی، دایی وانیا به کارگردانی حسن معجونی ، اسکلیگ و بچه‌های پرواز به کارگردانی محمد عاقبتی، نمایش زقوم به کارگردانی مهدی چاکری، نمایش دو مرغابی، نمایش درس به کارگردانی پریا پیوستی، نمایش ماهی به کارگردانی سهیل قناعتی ، نمایش مامایرما به کارگردانی فرزین نوبرانی ، نمایش سرزمین پدری به کارگردانی محمد قاسمی و… را در کارنامه هنری خود دارد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:

دستیار کارگردان: فرهاد قدیم خانی و مهدی رنجبری، عکاس: آناهید خزیر، مدیر صحنه: الهام علایی، طراح لباس: مریم مرادی، سرپرست گروه: احمدرضا رادمهر و طراح پوستر و بروشور: مسعود مدرسی.

نمایش «نخ نما خانم» که از ۲۸ آذر آغاز شده تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در تالار محراب (سالن استاد جمشید لایق) اجرا می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند