لئو

انتظار خاصی از جشنواره «فجر» نداریم!

به گزارش ردکارپت فیلم: محمدمعین روح‌الامینی کارگردان فیلم کوتاه «لئو» به بهانه راه یابی این فیلم به چهلمین جشنواره فیلم فجر به ارایه توضیحاتی درباره این اثر پرداخت.

محمدامین روح‌الامینی کارگردان فیلم کوتاه «لئو» از آثار کوتاه راه‌یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر  درباره این فیلم توضیح داد: فیلم کوتاه «لئو» درباره مهاجرت است و سعی کرده‌ام این بار از نگاه کودکان به این موضوع بپردازم. فیلم درباره تبعات و تأثیرات مهاجرت بر روی کودکان است که از زبان کودکان هم قصه آن روایت می‌شود.

این کارگردان فیلم کوتاه درباره حضور فیلم خود در جشنواره فجر گفت: واقعیت این است که به نظر می‌رسد بخش فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر چندان حائز اهمیت نیست. طی چند سال گذشته هم شاهد بوده‌ایم که همواره این کشمکش وجود داشته که این بخش حذف بشود یا همچنان وجود داشته باشد. در حال حاضر هم در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره امسال هم نه اکران جدی به آن صورت داریم و نه نشست‌های نقدوبررسی.

وی افزود: در کل به‌نظر می‌رسد نگاه جشنواره فیلم فجر به فیلم کوتاه چندان مشخص نیست و صرفاً بخشی را به این آثار اختصاص داده‌اند که بگویند آن را هم به رسمیت می‌شناسند. خاطرم هست چند سال پیش این بخش به‌طور کامل از جشنواره فجر حذف شد و بعد مجدد به این رویداد بازگشت.

روح‌الامینی درباره انتظارات خود از جشنواره فجر هم گفت: واقعیت این است که انتظار خاصی نداریم و به این شرایط عادت کرده‌ایم. خیلی سال است که درباره این ماجرا صحبت‌هایی مطرح می‌شود اما هر بار که مدیران تغییر می‌کنند، دوباره روز از نو و روزی از نو است! اتفاق خاصی هم رخ نمی‌دهد. همین که بچه‌های فیلم کوتاه در این حوزه فعال هستند و اجازه نمی‌دهند چراغ این حوزه خاموش بماند، ارزشمند است. مطمئن هم هستم که هیچ‌گاه این چراغ خاموش نخواهد شد.

وی افزود: جشنواره فیلم کوتاه تهران، از آنجایی که به طور اختصاصی به فیلم کوتاه می‌پردازد، برای بچه‌های این حوزه رویدادی مطرح‌تر است اما جشنواره فجر هم رویداد مهمی است که نگاه‌های زیادی به آن معطوف است.

این کارگردان درباره برخی انتقادات به اعمال محدودیت زمانی ۱۵ دقیقه‌ای برای پذیرش فیلم‌های کوتاه در جشنواره فجر هم گفت: خیلی سال است که این قانون به این صورت اجرا می‌شود. در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم که محدودیت زمانی مطرح نیست، همواره برخی مواضع انتقادی وجود دارد که برخی فیلم‌های ناهمخوان با سرفصل‌های موضوعی جشنواره چرا در همان مراحل اولیه حذف می‌شوند؟ به نظرم وقتی فیلمی را به جشنواره‌ای ارائه می‌کنیم، یعنی قواعد آن را پذیرفته‌ایم. اینکه برخی فیلم را به جشنواره می‌فرستند و بعد معترض می‌شوند، برایم عجیب است. سالیان سال است که همه ما با نگاه‌ها و سیاست‌های حاکم بر این جشنواره‌ها حاکم هستیم.

وی ادامه داد: من به عنوان فیلمساز اگر یک درصد احساس کنم فیلمم به درد حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمی‌خورد، قطعاً فیلمم را ارسال نمی‌کنم. اما خیلی از دوستان با اطلاع از اینکه فیلم‌شان رد می‌شود، آن را به جشنواره می‌فرستند و بعد هم نسبت به آن اعتراض می‌کنند! جشنواره فجر هم این قانون را گذاشته است که فقط فیلم‌های کمتر از ۱۵ دقیقه را می‌پذیرد، برخی دوستان فیلمشان را کوتاه می‌کنند تا در جشنواره حضور داشته باشند! به‌شخصه این کار را درک نمی‌کنم. مگر می‌شود یک فیلم اینقدر تایم اضافه داشته باشد که به‌دلیل حضور در یک جشنواره بتوانیم آن را کوتاه کنیم؟


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند