رسانه

استعدادهایی که در «فجر» شکوفا شدند

به گزارش ردکارپت فیلم: رونمایی از فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر اتفاق ویژه هفتمین روز جشنواره چهلم فیلم فجر بود که با استقبال اصحاب رسانه همراه شد.

امروز دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه و هم‌زمان با هشتمین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با هشتمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.

چهره روز؛ هادی حجازی‌فر

«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز ۱و۲»، «لاتاری» و… از جمله آثار اوست، اگر همه اینها را هم ندیده باشید احتمالاً او را در آن ویدیوی چند ثانیه‌ای پربازدید که خبرنگاری درباره زبان ترکی فیلمش پرسیده و او از این سوال خشمگین شده بود، به یاد دارید. هادی حجازی‌فر که «ایستاده در غبار» نقطه تولدش بود، از کشفیات محمدحسین مهدویان محسوب می‌شود تا پله به پله بالاتر برود تا جایی که روز گذشته و در برج میلاد مهمان ویژه‌اش برای تماشای فیلمش همان محمدحسین مهدویان باشد که این روزها اتفاقاً در صفحه مجازی اش تبلیغ و تمجید بازیگر دیروز و کارگردان امروز را می‌کند.

گرچه «ایستاده در غبار» نقطه عطفی برای حجازی‌فر به شمار می‌رود که اتفاقاً با همان اوج گرفت و مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت اما از همان زمان در گفتگوهایش عنوان می‌کرد که کارگردانی رویای اوست، حالا بعد از ۵ سال رویایش محقق شده است به طوری که روز گذشته «موقعیت مهدی» را در روزی که شلوغ‌ترین سانس را تجربه می‌کرد، در جشنواره فیلم فجر رونمایی کرد.

قبلترش اما حضور پررنگش در «آتابای» به چشم آمده بود، همان جا که فیلمنامه نویسی و بازیگری این فیلم را بر عهده داشت، این حضور تا جایی چشمگیر بود که باعث شده بود منتقدان و خبرنگاران در محافل غیررسمی عنوان کنند «آتابای» بیش از آنکه فیلم نیکی کریمی باشد، محصول هادی حجازی فر است.

بلندپروازی‌های هادی حجازی‌فر در عرصه کارگردانی در نهایت او را در مقام کارگردان نشاند، کارگردانی که حالا آرام است و اتفاقاً به انتقادات پاسخ می‌دهد و گاه آن‌ها را می‌پذیرد. بر خلاف نشست‌های رسانه‌ای که از روزهای نخست جشنواره شاهدش بودیم و کارگردانان از پاسخگویی به سوالات طفره می‌رفتند یا بدون اینکه سعی در قانع کردن خبرنگاران داشته باشند به راحتی پاسخ‌هایی چون «بله»، «خیر»، «نمی‌دانم» می‌دهند و از ارایه توضیحاتی بیشتر شانه خالی می‌کنند، حجازی‌فر اما در نشست رسانه‌ای «موقعیت مهدی» یکی از جامع‌ترین پاسخ‌ها را ارایه می‌کرد و حتی به کنایه‌ای ترین سوالات هم پاسخی روشن می‌داد.

«موقعیت مهدی» حالا توانسته نظرات بسیاری از منتقدان و خبرنگاران را جلب کند و اتفاقاً در آرای مردمی هم یکی از برترین‌ها باشد، حالا با رونمایی از این فیلم، بسیاری در انتظار نسخه سریالی آن با عنوان «عاشورا» هستند، موضوعی که خودش عنوان می‌کند این فیلم چکیده یا یک تکه از پازل «عاشورا» نیست بلکه «موقعیت مهدی» اثری مستقل است که از ابتدا هم قصد داشته فیلمی سینمایی برای شهیدان باکری بسازد.

حجازی‌فر در فیلم سینمایی خود روایتی متفاوت از زندگی و شهادت «مهدی باکری» و برادرش «حمید باکری» ارائه کرده است که نسخه کامل‌تر آن قرار است در قالب سریال «عاشورا» روانه آنتن تلویزیون شود.

حاشیه روز؛ این فیلم‌های دردسرساز!

پیش‌تر و در همین بسته خبری از رقابت دو فیلم بر سر عنوان «بدترین فیلم جشنواره» نوشته بودیم؛ دو فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب و «ماهان» به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی دو فیلمی بودند که رونمایی از آن‌ها در نیمه نخست جشنواره با واکنش تند و تیز اصحاب رسانه مواجه شد.

کیفیت به‌شدت پایین این دو فیلم و فقدان حداقل استانداردهای سینمایی لازم برای راه‌یابی این آثار به ویترین مهمترین رویداد سینمایی کشور، به حدی برای اهالی رسانه و منتقدان غیرمنتظره بود که هیأت انتخاب با این سوال جدی مواجه شدند؛ چرا و براساس کدام ملاک رأی به حضور این آثار در جشنواره فجر داده‌اند؟

در پاسخ به این پرسش مکرر اهالی رسانه، اولین بار مسعود نقاش‌زاده و پس از آن محمد خزاعی یکی در مقام دبیر جشنواره و دیگری در قامت رئیس سازمان سینمایی در موضع توضیح قرار گرفتند و ضمن دفاع از عملکرد هیأت انتخاب، حضور این دست آثار را به تلاش این هیأت برای ایجاد تنوع ژانر در ویترین جشنواره نسبت دادند. استدلالی که البته به‌هیچ‌وجه قابل قبول نبود!

لایه‌های دروغ

حالا اما یکی از اعضای هیأت انتخاب در اظهارنظری جنجالی اعلام کرده است که اساساً دو فیلم موردنظر را ندیده است و صرفاً برای رأی به این دو فیلم به نظر دیگر اعضای هیأت انتخاب اعتماد کرده است.

بهروز افخمی که از همان روزهای فعالیت هیأت انتخاب، جنجالی‌ترین عضو این هیأت بود و اظهاراتش درباره فیلم‌های راه‌یافته و راه‌نیافته به جشنواره همواره خبرساز بوده است، در گفتگویی با خبرگزاری مهر این مدعا را مطرح کرد و در توضیح آن گفت: «لایه‌های دروغ»، «ماهان»، «بیرو» و یک فیلم را دیگر را من ندیدم و به آن نمره ندادم. در حقیقت نمره دیگر اعضای هیات انتخاب را پذیرفتم و متوجه شدم فیلم برای حضور در بخش سودای سیمرغ نمره آورده است.

حالا باید منتظر شکستن سکوت دیگر اعضای هیأت انتخاب جشنواره در این زمینه باشیم؛ آیا کسی پیدا می‌شود که حضور این دو فیلم عجیب و بی‌کیفیت در ویترین چهلمین جشنواره فیلم فجر را گردن بگیرد؟

بهروز افخمی، اسماعیل بنی‌اردلان، پوران درخشنده، حسین زندباف، مجید شاه‌حسینی، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند اعضای هیأت انتخاب این دوره از جشنواره فجر بودند.

نکته روز؛ معرفی چهره‌های جدید به سینمای ایران

یکی از کارکردهای ویژه جشنواره فیلم فجر در دوره‌های مختلف معرفی چهره‌های تازه و استعدادهای جدید به جریان تولید سینمای ایران بوده است. در همین راستا هم یکی از کارویژه‌های اصحاب رسانه در این مقطع رصد همین چهره‌های تازه و بازتاب کیفیت حضور آن‌ها در ویترین فجر است.

چند روز پیش از این و همزمان با رونمایی از فیلم «علف‌زار» بود که نقش آفرینی صدف استهبدی در نقش یک معتاد در این فیلم به‌صورت ویژه موردتوجه اصحاب رسانه و منتقدان قرار گرفت. بازیگری که البته بی‌سابقه نبود و پیش‌تر در همکاری با کاظم دانشی کارگردان همین فیلم، در فیلم‌های کوتاه ایفای نقش کرده بود اما برای این نقش نزدیک به ۲۵ کلیوگرم کاهش وزن داشته و نزدیک شدن او به فیزیک کاراکتر در کنار توانایی‌اش در ایفای نقش، ضریبی دو چندان به موفقیت او بخشید.

تورج الوند بازیگر فیلم «نگهبان شب»

دیروز و به بهانه رونمایی از «نگهبان شب» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی، نفش‌آفرینی یکی دیگر از چهره‌های جدید در عرصه بازیگری مورد توجه اصحاب رسانه قرار گرفت.

تورج الوند که به گفته میرکریمی از میان ۱۳ هزار متقاضی نقش‌آفرینی در «نگهبان شب» برای نقش اول این فیلم انتخاب شده است، در همین اولین گام حضور در مقابل دوربین سینما، چنان حضور درخشانی داشت که کاراکتر ساده یک نگهبان در این فیلم را به موتور پیش‌برنده روایت تبدیل کرد.

تا به اینجا جشنواره چهلم فیلم فجر، چهره‌های امیدبخشی را در عرصه بازیگری و البته کارگردانی به سینمای ایران معرفی کرده است چه اینکه فیلم‌سازانی همچون هادی حجازی‌فر، امید شمس و کاظم دانشی تا همین‌جای کار با فیلم‌های اول خود در مقام کارگردان توانسته‌اند توجه‌ها را به سمت خود جلب کنند.

پیشنهاد روز؛ بدون قرار قبلی

در نیمه نخست جشنواره امسال با ایفای نقش حساس شهید داریوش رضایی‌نژاد در فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی، به‌صورت ویژه موردتوجه اصحاب رسانه و مخاطبان جشنواره قرار گرفت و حالا قرار است تازه‌ترین ساخته‌اش در مقام کارگردان در «خانه جشنواره» رونمایی شود.

بهروز شعیبی که هم در بازیگری و هم در کارگردانی ثابت کرده است که به‌دنبال بلندپروازی و ثبت تجربه‌های متفاوت و جدید در کارنامه خود است، پس از فیلم جنجالی «روز بلوا» که در جشنواره سال گذشته روی پرده رفت، فیلم «بدون قرار قبلی‌» را به جشنواره چهلم فیلم فجر رسانده است.

فیلم «بدون قرار قبلی» که به گفته محمود بابایی تهیه‌کننده جوانش برداشتی آزاد از یکی از داستان‌های کوتاه مصطفی مستور نویسنده نام‌آشنای این سال‌های ادبیات ایران محسوب می‌شود، با حمایت بنیاد سینمایی فارابی به تولید رسیده است.

بخش‌هایی از این فیلم در کشور آلمان مقابل دوربین رفته و بازیگرانی همچون پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«بدون قرار قبلی» امروز و در هشتمین روز جشنواره چهلم فیلم فجر، در سانس دوم خانه جشنواره، برای اصحاب رسانه و منتقدان روی پرده خواهد رفت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند