جشنواره فیلم فجر

تمجید فراستی از یک فیلم

به گزارش ردکارپت فیلم:  ایران نوشت: یک هفته از اختتامیه جشنواره فیلم فجر می‌گذرد اما حرف و حدیث‌ها پیرامون فیلم‌ موفق «موقعیت مهدی» ادامه دارد. تقدیر رئیس صدا و سیما، بازنشر برشی از صحبت‌های مسعود فراستی در برنامه جمعه شب «هفت» که تاکید کرد این فیلم، بیننده را «آدم‌تر» می‌کند و …، باعث شده این ساخته هادی حجازی‌فر، همچنان در کانون توجه باشد.

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، شامگاه ۲۷ بهمن در دیدار با عوامل و بازیگران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در مرکز بین‌المللی همایش‌های صدا و سیما، بر لزوم شناسایی قهرمانان ملی تأکید کرد. او با اشاره به استقبال مخاطبان از «موقعیت مهدی» گفت: «از خودم پرسیدم چرا در عصر فناوری‌های نوین و ماهواره، نسل امروز از این فیلم خوشش آمده است. نسلی که دو دهه قبل را ندیده ولی این اثر را با اشتیاق دیده ‌است. جوابش این است که مردم خودشان را در این اثر دیدند. رابطه عاشقانه و محبت عمیق و بی‌آلایش میان زن و شوهر، زندگی‌های ساده اما پر تعهد که امروز از آن دور شده‌ایم و حالا آنچه را دلتنگش هستیم در این اثر می‌بینیم. از این داستان‌ها زیاد است اما ما غفلت کردیم و صداوسیما در پرداختن به آنها کوتاهی کرده‌ است. ما صدها قهرمان ملی داریم که باید آنها را به مخاطب بشناسانیم و هر کدام از آنها داستان‌های زیبایی دارند که از آنها غفلت کرده‌ایم.»

رئیس صداوسیما با تحسین پلان‌های مربوط به عملیات بدر و خیبر در «موقعیت مهدی» گفت: «واقعیت جنگ یعنی صحنه‌های ترس و بهت و مردد شدن و این‌که در لحظه نتوانی تصمیم بگیری و بهت زده از انبوه انفجار و اینکه نفهمی اطرافت چه می‌گذرد. من این‌ها را به عنوان رزمنده می‌فهمم و از این‌که جوانی مانند آقای حجازی‌فر که خودش جنگ را تجربه نکرده توانسته این لحظه‌ها را بدون اشکال ترسیم کند، ایشان را تحسین می‌کنم.»

او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به بازی روح‌الله زمانی در نقش خسرو ملازاده، افزود: «نمونه شخصیت‌هایی مانند خسرو در جنگ فراوان بود و من بارها با چنین نوجوانانی در جبهه روبه‌رو شدم و خوشحالم که این لحظات این گونه زیبا برای مردم به تصویر کشیده شده‌ است.»

جبلی خطاب به بازیگران این اثر گفت: «این نقش امانت شماست. مخاطب با شما به این نقش علاقه پیدا می‌کند و شما را با این نقش می‌شناسد. امیدوارم این امانت را به خوبی حفظ کنید و آن را غنیمت بشمارید. بنده مطمئن هستم این کار برای شما برکت به همراه خواهد داشت و این را زمانی که به پشت صحنه فیلم آمدم درک کردم.» جبلی اطمینان داد که نسخه سریالی این فیلم با عنوان «عاشورا» در جدول پخش مناسبی قرار گیرد تا به درستی دیده شود.

تمجید فراستی از یک فیلم؛ «موقعیت مهدی» ما را آدم می‌کند

شامگاه پنجشنبه برشی از برنامه جمعه شب «هفت» که به جمع‌بندی چهلمین جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد، در فضای مجازی منتشر شد که به خاطر دفاع تمام قد مسعود فراستی از فیلم «موقعیت مهدی» دیده شد. او با این عبارات فیلم هادی حجازی‌فر را تحسین کرد: «موقعیت مهدی نه فقط افتخار این جشنواره بلکه افتخار سینمای ایران است. به خاطر حضور «موقعیت مهدی» جشنواره چهلم یک سر و گردن بالاتر از حداقل ۱۵ دوره اخیر می‌ایستد.»

فراستی در ادامه افزود: «این‌که من می‌گویم افتخار سینماست نه به این‌خاطر که من اهل جنگم، که هستم. به این خاطر است که فیلم دارد راجع به آدم‌هایی حرف می‌زند که زنده‌اند، دارد راجع به بهترین دوره زندگی ما حرف می‌زند و درست هم حرف می‌زند.»

او با گلایه از نادیده گرفتن بخش‌های مختلف فیلم توسط هیأت داوران، «موقعیت مهدی» را در بخش کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر نقش اول زن و مرد، تدوین و موسیقی شایسته تقدیر دانست و گفت: «بعد از مدت‌ها ما چیزی دیدیم که به ما مربوط است. ما را آدم‌تر می‌کند اگر آدم باشیم و اگر آدم نیستیم یک تکان محکم می‌دهد. بعد از مدت‌ها چیزی دیدم که در کنار «روایت فتح» و «دیده‌بان» و «مهاجر» قرار می‌گیرد. چیزی می‌بینم که امروزی است.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تقدیر از «شادروان» حسین نمازی و «شب طلایی» یوسف حاتمی‌کیا،‌ از بزرگ‌ترین امتیازهای این دوره از جشنواره را حضور فیلمسازان جوان از یوسف حاتمی‌کیا تا کاظم دانشی عنوان کرد.

در شرایطی که در لیست پر و پیمان متقاضیان اکران نوروز از جمله «شیشلیک»، «روز صفر»، «لامینور»، «مجبوریم»، «ملاقات خصوصی»، «انفرادی» و… تاکنون به شکل رسمی خبری از درخواست سازندگان «موقعیت مهدی» برای اکران در این ایام منتشر نشده اما در گمانه‌زنی‌های غیررسمی احتمال اکران این فیلم در بهار امسال هم شنیده می‌شود. این اخبار در فضای مجازی و از سوی کانال‌های تلگرامی وابسته به جریان خاص با شایعاتی همچون نارضایتی صفیه مدرس همسر شهید باکری از فیلم و درخواست برای جلوگیری از اکران آمیخته شده است. محمدمهدی همت در واکنش به این شایعات در فضای توئیتر نوشت: «با ایشان صحبت کردم، خبر را تکذیب کرد و فرمود: کاش ریشه این فتنه‌ها شناسایی شود.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند