اسکار

مستندساز برنده اسکار درگذشت

به گزارش ردکارپت فیلم: جان زاریتسکی، مستندساز کانادایی برنده جایزه اسکار در ۷۹ سالگی به علت ایست قلبی درگذشت.

جان زاریتسکی که ۴۰ سال سابقه فعالیت سینمایی داشت به دلیل ایست قلبی در بیمارستان شهر ونککور کانادا درگذشت.

زاریتسکی که متولد ۱۳ ژوئن ۱۹۴۳ در سنت کاترینز، آنتاریو بود، فعالیت حرفه‌ای خود را با مستند «آیا واقعا می‌خواهید بدانید؟» آغاز کرد و در ادامه مستندهایی چون «بگذار بخندند» و «مردان گریه نمی‌کنند: داستان‌های سرطان پروستات» را ساخت.

این سینماگر در سال ۱۹۸۲ برای مستند «فقط یک بچه گمشده دیگر» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین مستند شد. این مستند درباره خانواده‌ای است که در تلاش برای یافتن دختر گمشده‌شان با بی‌تفاوتی مسئولان روبه‌رو می‌شوند و از کارآگاه‌های خصوصی برای یافتن فرزندشان کمک می‌گیرند.

زاریستکی در طول چند سال با ساخت سه‌گانه‌ای به ماجرای رسوایی داروی زیان‌بار تالیدومید پرداخت و در مستند «توریست خودکشی» به موضوع خودکشی با کمک دیگران وارد شد و در مستندهای «تجاوزگران: آیا می‌توان آن‌ها را متوقف کرد؟»، «رستگاری اسب وحشی» و «قتل در صف سقط جنین» به مضوع مجرمان و سیستم عدالت کیفری پرداخت.

او بیش از ۴۰ جایزه سینمایی از جمله هفت جایزه Gemini، یک جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره هات داکس، جایزه Cable Ace، جایزه یک عمر دستاورد جشنواره فیلم Whistler و چندین نامزدی امی در کارنامه دارد. آثار این مستندساز در ۳۵ کشور و بیش از ۴۰ جشنواره فیلم در سراسر جهان از جمله ساندنس، تورنتو، ونکوور، ایدفا، هات داکس و جنوب از جنوب غربی به نمایش درآمده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند