هنروتجربه

«هنروتجربه» رها شده است!

به گزارش ردکارپت فیلم: ایرج تقی‌پور تهیه‌کننده سینما با اشاره به اینکه سازمان سینمایی تجربه‌های شکست خورده قبلی را در پیش گرفته است از بلاتکلیفی گروه سینمایی «هنروتجربه» انتقاد کرد.

ایرج تقی پور تهیه کننده سینما  با اشاره به اینکه به تازگی فیلم سینمایی «زاپاتا» به کارگردانی دانش اقبالشاوی را به پایان رسانده است، گفت: متأسفانه در حال حاضر وضعیت اکران بسیار نامناسب است و نمی‌توان هیچ اقدامی در این زمینه انجام داد. این فیلم نیز یک اثر تجربی و بسیار خاص است که بسیار هم خوب شده است، اما مساله این است که وقتی فیلم‌های تجاری با چنین شرایطی در گیشه فروش می‌روند، وضعیت اکران فیلم‌های تجربی و هنری کاملاً قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر سینمای «هنر و تجربه» تعطیل است و نمی‌توان برنامه‌ریزی برای این گروه سینمایی انجام داد. نباید فراموش کرد که در حال حاضر کمترین هزینه برای تولید یک فیلم تجربی و کم هزینه بالای یک میلیارد تومان است، به همین دلیل هر تهیه کننده و سرمایه گذاری دوست دارد تا فیلم خود را همان طور که سیاست گروه «هنر و تجربه» بود اکران کند نه اینکه فیلم را به هر قیمتی آن هم با سانس‌های نامنظم و در سینماهای پراکنده نمایش دهد.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: پیش از این در گروه «هنر و تجربه» سینماهایی مانند فرهنگ و آزادی و سالن‌های بزرگ شهرستانی داشتیم، اما در مدتی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مسئولیت سینمای «هنر و تجربه» را برعهده گرفته نمی‌بینیم که کاری برای این گروه سینمایی صورت گرفته باشد.

تقی پور با بیان اینکه نباید فراموش کرد سینما درگیر تحولات جدیدی شده که دامنه تغییرات آن کمابیش به ما رسیده و به زودی همه شئون سینما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، گفت: البته لازم است یادآور شوم که این تغییرات تنها برای سینمای ایران نبوده و سینمای دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. اگر بخواهم مثالی بزنم باید اشاره کنم به اینکه طی ۳ دوره آخر مراسم اسکار، اکثر فیلم‌هایی که جوایز اصلی اسکار را دریافت کرده‌اند تقریباً جزو فیلم‌هایی هستند با هزینه‌های کم تولید شده‌اند.

وی توضیح داد: می‌توان گفت سینمای جهان این روزها با تغییراتی مواجه شده و رفتن به سالن‌های سینما، معنا و مفهوم دیگری پیدا کرده است، حتی تعریف در خانه نشستن و به صورت آنلاین فیلم دیدن نیز تغییر کرده است، به همین دلیل باید خود را آماده بروز موج جدیدی در سینمای جهان کنیم که سینمای ایران نیز از آن جدا نیست. در واقع شیوه‌های متفاوت نمایش فیلم به غیر از اکران روی پرده سینما، موج جدیدی از نمایش فیلم‌ها را در دنیا بوجود آورده که سینمای ایران باید به آن توجه کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «زاپاتا» تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر در سینمای ایران وجود دارد، بی برنامگی دولتمردان ما در حوزه هنر به خصوص سینما است. در واقع روز اولی که آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب شد بسیار خوشحال بودم، اما متأسفانه او تا امروز رفتار حرفه‌ای از خود نشان نداده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای سینمای کشور وجود ندارد. نگاهی به پروانه‌های ساخت بیاندازید؛ بسیاری از آن‌ها پروانه‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر صادر شده، به مرحله تولید نرسیده‌اند و امیدی هم به ساخت آنها وجود ندارد. در سال جاری نیز کسی متقاضی دریافت پروانه ساخت نیست، دقت کنید از ابتدای سال تاکنون چند پروانه ساخت صادر شده است.

تقی پور گفت: اگر شرایط به همین گونه پیش برود، معلوم نیست جشنواره فیلم فجر قرار است چگونه برگزار شود! با این تعداد فیلم چگونه می‌توان سالن‌های سینما را سرپا نگه داشت؟ در واقع می‌توان گفت خطر بزرگی که سینمای ایران با آن مواجه است این است که هیچ برنامه‌ای برای سرپا نگه داشتن سالن‌های سینمایی و یا ادامه نمایش در شبکه نمایش خانگی نداریم.

وی با اشاره به اینکه برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است، که افزایش تولید از سوی سازمان سینمایی قرار است به این صورت باشد که بودجه‌هایی برای تولید فیلم‌های مطلوب در نظر گرفته شده تا در جشنواره‌ها و سینماها نمایش داده شود، توضیح داد: چنین مسیری در زمان آقای ضرغامی در دوره آقای لاریجانی و بعدتر در دوره آقای شمقدری تجربه شده که نتیجه مثبتی هم نداشت. در این دوره‌ها سازمان سینمایی بودجه‌هایی را در اختیار برخی از فیلمسازان نزدیک به خود قرار دادند تا تولیدات سفارشی را جلوی دوربین ببرند.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: این نوع آثار، عموماً آثار ماندگاری نبودند، حالا بعد از گذشت سال‌ها قرار است چنین شیوه‌ای دوباره تجربه شود و از همه بدتر این است که به چنین روشی امیدوار باشیم که بتوانیم با این روش سینما را سرپا نگهداریم.

وی توضیح داد: نباید فراموش کرد که در چنین شرایطی، فیلمساز پروژه خود را برای جلب رضایت مدیران به حداقل‌های مورد انتظار مدیران دولتی می‌رساند تا بتواند بودجه مورد نظر را بدست آورد، همین مساله سبب می‌شود که احتمال تولید فیلم‌های باکیفیت چه از نظر تجاری و چه از نظر هنری چندان بالا نباشد. معتقدم باید ساز و کاری فراهم می‌شد تا فیلمسازان خودشان می‌رفتند و فیلم می‌ساختند.

تقی پور در پایان گفت: آنچه تاکنون از سیاست‌های فعلی آقای خزاعی مشخص است، این است که چندان سیاست‌های موفقی در سینمای ایران دنبال نکرده است. معتقدم با توجه به اینکه سازمان سینمایی مضامین خاصی را برای حمایت از فیلم‌ها اعلام کرده‌اند، مدیران سینمایی باید بسیار حرفه‌ای باشند تا بتوانند روی تولید فیلم‌هایی سرمایه گذاری کنند که مردم تمایلی به دیدن آن در سینماها داشته باشند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند