نمایش

هر لحظه خود را جای یک کاراکتر بگذارید

به گزارش ردکارپت فیلم: فرید قادرپناه که این روزها نمایش «پناه‌کاه» را روی صحنه برده ،می‌گوید که این نمایش بازتولید اثر قبلی‌اش نیست بلکه نمایشی تازه است.

این کارگردان در گفتگویی از ویژگی‌های این اثر نمایشی و استقبال مخاطبان از آن سخن گفت.

قادرپناه که پیش از این در سال ۹۷ همین نمایشنامه را اجرا کرده است، معتقد است آنچه این روزها روی صحنه می‌برد، اثری تازه است و بازتولید کار قبلی‌اش نیست.

او در این باره توضیح می‌دهد: وقتی کاری بازتولید می‌شود یعنی اینکه شما عینا دارید همان کار را اجرا می‌کنید اما می‌توانم بگویم که از «پناه‌کاهی» که ما در سال ۹۷ اجرا رفتیم تقریبا اسم نمایش و شخصیت‌ها و شاید ۲۰ درصد محتوا (متن) شبیه آن کار باشد. عملا ما یک کار دیگر را داریم اجرا می‌کنیم. به همین دلیل فکر می‌کنم اسمش بازتولید نمی‌تواند باشد.

قادرپناه اضافه می‌کند: مهم‌ترین ویژگی این کار، این است که تماشاگر می‌تواند در هر لحظه از نمایش خودش را جای یکی از کاراکترها بگذارد.

او که خود متن این نمایش را به نگارش درآورده، ادامه می‌دهد: جهان خودمان را به صورت قصه‌ زاده شده از تفکر خودم نوشتم و می‌بینیم. نمی‌توانم بگویم کار بسیار نویی است ولی می‌توانم بگویم بیان بسیار روانی دارد. در عین حال که بشدت فضای غیرواقعی را ما توصیف می‌کنیم، روند و روایت روانی دارد و شاید دید جدیدی را درباره  این جامعه و مدیریت آن نشان می‌دهد.

هر لحظه خود را جای یک کاراکتر بگذارید

او معتقد است که دغدغه‌ی اجتماعی و سیاسی نمایشش برای این زمان انتخاب نشده و در این زمینه توضیح می‌دهد: شاید ما دنبال آگاهی مردم هستیم آن هم نه فقط درباره سیاست و اجتماع خودمان بلکه درباره جهان و اتفاقاتی که ممکن است در یک جامعه بیفتد، تعیین یکسری از قوانین و رویکردها. برای ارایه این موارد شاید احتیاج به زمان خاصی نداشته باشد اما انسان‌ها نسبت به این قضیه باید قدری آگاه‌تر باشند.

قادرپناه استقبال تماشاگران را از نمایش «پناه‌کاه» راضی‌کننده می‌داند و می‌افزاید: خوشبختانه استقبال خوب بوده البته نه به اندازه‌ کارهایی که با چهره‌های سرشناس اجرا می‌شوند که ما نمی‌تونیم خودمان را با آن‌ها مقایسه کنیم. ضمن اینکه فرمت کار ما کلا متفاوت است. ولی در مقایسه با خودمان می‌توانم بگویم که خدا را شکر رضایت‌بخش و شاید حتی بیشتر از تصور ما بوده است.

او ادامه می‌دهد: جنگ ما بر سر استقبال از نمایش‌مان با ابرقدرت‌های زیادی بود. فکر می‌کنم در ماه گذشته دیگر هیچ چهره سینمایی و خواننده‌ای نبود که روی صحنه نرفته باشد و تئاتر اجرا نکرده باشد. ما در برابر آن‌ها و در برابر رسالت تئاتر فکر می‌کنم که نمره‌ قبولی گرفتیم‌. البته کار دوستان را اگر از لحاظ فنی درست باشد، نفی نمی‌کنم به هرحال داشتن بازیگر پرمخاطب هم خودش مقوله‌ مهمی است اما اینکه بعضی از دوستان کیفیت کارشان به شدت پایین باشد و از این چهره‌ها برای پر کردن سالن بهره می‌برند، برای ما کمی آزاردهنده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند