فجر

«شماره ۱۰» از کم‌هزینه‌ترین فیلم‌های امسال است

به گزارش ردکارپت فیلم: ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد همزمان با رونمایی از این فیلم در جشنواره فیلم فجر به ارائه توضیحاتی درباره آن پرداخت.

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم سینمای «شماره ده» از آثار راه‌یافته به بخش اصلی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر،  درباره این فیلم توضیح داد: اولین انگیزه‌ای که باعث شد این قصه را برای ساخت انتخاب کنیم این بود که در میان قصه‌های مرتبط با قهرمانان دفاع مقدس، این داستان را بسیار متفاوت دیدم. قصه‌ای که در شرایط امروز هم به‌خوبی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و حتی حرف‌های امروزی برای جامعه جوان امروزی داشته باشد.

وی افزود: سعی کردیم با همفکری آقای زرگرنژاد به‌عنوان نویسنده و کارگردان، فضای متفاوتی را در فیلم ایجاد کنیم که همین فضای متفاوت هم توانسته به جذابیت‌های این اثر کمک کند. این فضای متفاوت هم از انتخاب بازیگران تا انتخاب لوکیشن‌های متفاوت را شامل می‌شود. علاوه‌بر اینکه این فیلم قصه‌ای متفاوت و جذاب برای مخاطب امروزی دارد، داستان خود را هم در فضایی متفاوت روایت می‌کند و معتقدم این نگاه می‌تواند مخاطب را راضی نگه دارد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: صحبت از جزییات داستان لذت تماشای آن را برای مخاطب کم می‌کند اما معتقدم حوادثی در مقاطع مختلف زمانی رخ داده است که بازگو کردن آن‌ها در بازه‌های زمانی دیگر می‌تواند موضوعیت داشته باشد. در دهه ۶۰ ما هم اتفاقاتی رخ داده که بازگو کردن آن‌ها در قرن جدید هم می‌توان کارکرد داشته باشد و به نوعی حرف جوانان امروزی باشد. از همین زاویه هم به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم که این فیلم را تماشا کنند.

قهرمانی که تبدیل به یک پهلوان می‌شود

اصغری با تأکید بر اینکه علاقه‌مند به فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس است، گفت: در زمینه دفاع مقدس اما علاقه‌مندم سراغ قصه‌های جذاب بروم. قصه فیلم «شماره ده» هم درباره فرار یک ایرانی از اسارتگاه دشمن است که در مسیر فرار تصمیم می‌گیرد از مرحله قهرمانی عبور کند. این قهرمان در انتهای فیلم تبدیل به یک پهلوان می‌شود و این پهلوانی همان روحیه‌ای است که جامعه امروز ما از آن غافل و دور شده است.

تهیه‌کننده «شماره ده» درباره دشواری‌های ساخت این فیلم دفاع‌مقدسی و کمبود تجهیزات نظامی همزمان با التهابات اخیر کشور هم بیان کرد: این موضوعی است که باید فارغ از یک فیلم و در یک نگاه کلان‌تر کل سیستم مدیریت نظامی و فرهنگی کشور به آن بپردازند. پاشنه آشیل فیلم‌های دفاع مقدس همین پشتیبانی نظامی و تأمین تجهیزات نظامی است. نکته‌ای که شاید در آینده نزدیک سینمای دفاع مقدس را با مشکلات جدی مواجه کند.

 

وی ادامه داد: در میان همکاران من طی ۱۵ سال گذشته شاید هیچ‌کس به اندازه من فیلم دفاع مقدسی کار نکرده است. در بخش فرماندهی نیروهای مسلح زمانی که یک فیلم دفاع مقدسی نیاز به پشتیبانی از سوی سپاه و یا ارتش داشته باشد، قطعاً فرماندهان با فراغ بال دستورات لازم را می‌دهند و استقبال هم می‌کنند، اما در مرحله عمل به دلایل مختلفی که بررسی آن نیاز به نشست‌های تخصصی دارد، این حمایت محقق نمی‌شود. کار در مرحله اجرا به حدی سخت می‌شود که فیلمساز دفاع مقدس از ورود به این حوزه پشیمان می‌شود. این یک زنگ خطر برای سینمای دفاع مقدس است.

این مسئله بسیار بدی است که یک فیلم دفاع مقدس به دلیل دشواری تأمین تجهیزات نظامی ترجیح دهد بخش‌هایی را از داستان خود حذف کند! ما البته قصه‌مان را همان‌طور که می‌خواستیم روایت کردیم و با چنگ و دندان تلاش کردیم به فیلم آسیبی وارد نشود

اصغری ادامه داد: در دولت جدید، مدیریت سینمایی در مجموعه‌هایی مانند ارشاد و فارابی با قدرت تمام پای کار تولید فیلم‌های دفاع مقدسی و استراتژیک آمدند تا این آثار را پشتیبانی و حمایت کنند اما این فیلم‌ها نیاز به امکانات نظامی هم دارند که این امکانات در اختیار دستگاه‌های نظامی است. این شرایط برای همه وجود دارد. ما تلاش کردیم امکانات نظامی موردنیاز در فیلم خود را به حداقل برسانیم اما این مسئله بسیار بدی است که یک فیلم دفاع مقدس به دلیل دشواری تأمین تجهیزات نظامی ترجیح دهد بخش‌هایی را از داستان خود حذف کند! ما البته قصه‌مان را همان‌طور که می‌خواستیم روایت کردیم و با چنگ و دندان تلاش کردیم به فیلم آسیبی وارد نشود اما واقعاً بد است کاری که برای تولیدش سه روز برنامه‌ریزی کرده‌ای، صرفاً به دلیل عدم تأمین تجهیزات، ۱۰ روز زمان بگیرد!

این تهیه‌کننده ادامه داد: حتماً باید فرماندهان ارشد نظامی فکر جدی برای حل این مسئله داشته باشند. یکی از وظایف دستگاه‌هایی که به فیلم‌های دفاع مقدسی سرویس می‌دهند همین است که این امکانات را به راحتی و با حداقل هزینه در اختیار گروه‌ها قرار دهند. ما ولی در هر دو بخش دچار سختی هستیم. یکی در زمینه نقص این امکانات و نبود سرویس‌دهی مناسب و دیگری نبود برنامه‌ریزی مناسب. کسانی که ما با آن‌ها سروکار داریم این درک را ندارند که اگر یک اسلحه به دست ما نرسد، ۲۰۰ نفر کارشان معطل می‌ماند!

وی افزود: حتی در بخش مالی گاهی فشارهایی تحمیل می‌شود که آدم واقعاً تعجب می‌کند. قرار است این دوستان به ما سرویس بدهند نه اینکه برعکس باشد!

 

اصغری درباره بودجه فیلم «شماره ده» هم تأکید کرد: این فیلم یکی از کم‌هزینه‌ترین فیلم‌های امسال سینمای ایران بوده است که حتی نسبت به بودجه برخی آثار که به‌صورت پراکنده درباره آن‌ها شنیده‌ام تقریباً هزینه فیلم ما یک سوم بوده است.

این تهیه‌کننده درباره استفاده از مجید صالحی در نقش اصلی این فیلم دفاع مقدسی هم گفت: از آن جایی که قصه متفاوتی داشتیم و سعی‌مان این بود که به نگاه متفاوتی هم برسیم سعی کردیم در مرحله انتخاب بازیگر هم این نگاه متفاوت را داشته باشیم. خوشبختانه با حضور مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی، مهدی زمین‌پرداز و احمد کاوری به نظر می‌آید توانسته‌ایم این فضای متفاوت را خلق کنیم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند