نویسندهٔ

متولدین ۲۱ فوریهٔ سینما ، تئاتر و موسیقی؛ دیوید فاستر والاس

به گزارش ردکارپت فیلم: دیوید فاستر والاس (به انگلیسی: David Foster Wallace) (زاده ۲۱ فوریه ۱۹۶۲ – درگذشته ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۸) نویسندهٔ رمان و داستان‌های کوتاه و جستارنویس آمریکایی بود.
دیوید فاستر والاس
نام اصلی
دیوید فاستر والاس
زاده ۲۱ فوریهٔ ۱۹۶۲
ایتاکا، نیویورک
درگذشته ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۸ (۴۶ سال)
کلرمونت، کالیفرنیا
خودکشی حلق آویز
پیشه نویسنده
ملیت آمریکایی
دلیل سرشناسی رمان شوخی بی‌پایان
همسر(ها) کارن گرین

او همچنین استاد دانشگاه پومونا در کلارمونت، کالیفرنیا و مقاله‌نویس بود. بیشترین شهرت والاس به خاطر رمان شوخی بی‌پایان (۱۹۹۶) بود که در سال ۲۰۰۶ توسط مجلهٔ تایم به عنوان یکی از «۱۰۰ رمان برتر انگلیسی‌زبان از سال ۱۹۲۳ تاکنون» معرفی شد. بسیاری او را جزو خلاق‌ترین نویسندگان معاصر می‌دانستند. وی برنده و نامزد دریافت چندین جایزه از جمله پولیتزر (۲۰۱۲) شد.

زندگی

دیوید فاستر والاس در ۲۱ فوریه ۱۹۶۲ در ایتاکا، نیویورک به دنیا آمد. او فرزند یک استاد فلسفه و یک معلم انگلیسی بود. والاس در سال ۱۹۸۵ مدرک لیسانس خود را از کالج آمهرست دریافت کرد. وی هم‌چنین در دانشگاه آریزونا در رشته نویسندگی خلاق تحصیل کرد و موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد شد. دیوید فاستر والاس در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۸ در حالی که ۴۶ سال داشت، به زندگی اش خاتمه داد.

کتاب‌شناسی

از آثار او مجموعه‌ داستان «یاد نئون بخیر»، زیرمجموعه‌ای از مجموعه داستان فراموشی، و «این هم مثالی دیگر» ترجمهٔ پنج جستار برگزیده از فاستر والاس با ترجمهٔ معین فرخی توسط نشر اطراف منتشر شده‌است. همچنین ترجمهٔ چند داستان کوتاه از او را می‌توان به صورت پراکنده در کتاب‌های مختلف یافت، از جمله دانته و خرچنگ و همچنین سه نامه و یک قصه و چند داستان دیگر یافت. تابه‌حال هیچ‌کدام از رمان‌های او به فارسی ترجمه نشده‌است.

رمان

جاروی سیستم (۱۹۸۷)
شوخی بی‌پایان (۱۹۹۶)
شاه رنگ‌پریده (۲۰۱۱)

مجموعه داستان

دختری با موهای عجیب (۱۹۸۹)
مصاحبه‌های کوتاه با مردان زشت (۱۹۹۹)
فراموشی (۲۰۰۴)

درون‌مایه‌ی آثار والاس
دیوید فاستر والاس متعلق به نسلی است که جوانی‌شان با هجوم رسانه‌ایِ تلویزیون روبه‌رو شد؛ به همین دلیل در آثارش نگرانیِ مدام از تبدیل هنر به «سرگرمی» و عواقب آن به چشم می‌خورد. او در داستان‌ها و جستارهایش به دنبال راهی است تا تعاملات انسانی را در دنیایی که همه چیز دست به دستِ هم داده تا انسان‌ها منزوی شوند احیا کند. شاید همین پیشنهادِ رهایی‌بخش باشد که او را به‌سرعت به نویسنده‌ای تبدیل کرد با وجودِ نثر پیچیده، فرم‌های رواییِ غریب و زبانِ غنی‌ای که استفاده می‌کند، طرفداران پروپاقرصِ بسیاری دارد. او از خلال چیزی که «ادبیات جدی» می‌نامد، زوایایی از دنیا و انسان را هدف می‌گیرد که پیش از او نادیده مانده بودند، یا این‌گونه حس نشده بودند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند