استان‌ها

برگزاری تئاتر نقطه عطف هنر نمایش در دوران کرونا است

به گزارش ردکارپت فیلم: علی نصیریان بازیگر پیشکسوت و شناخته شده تئاتر، سینا و تلویزیون کشورمان همزمان با برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر ضمن پیامی به این رویداد بر جشنواره‌های تئاتر استانی تاکید و عنوان کرد: برگزاری رویدادهای تئاتری در استان‌ها، نقطه عطف تئاتر در دوران شیوع بحران کرونا است.

علی نصیریان هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در پیامی به جشنواره‌های تئاتر استان‌ها، برگزاری رویدادهای تئاتری در استان‌ها را نقطه عطف تئاتر در بحران کرونا دانست.

در پیام نصیریان آمده است: تئاتر چراغ راه است و روشنایی زندگی. از چگونه بودن سخن می گوید و چگونه به فراز عقل و احساس رسیدن. پس یک ضرورت است که هرگز نباید از آن غافل شد. شرایط اجتماعی جهان در سالی که گذشت، این ضرورت و نیاز را بیش از پیش عیان کرد. روشنایی تئاتر در این بحران بیماری، شهامت می‌خواهد و عاشقی، که شما دلباختگان عرصه هنر به سختی و با صبوری مدیریت کردید.

طراحی و برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی در این شرایط خاص، نقطه عطفی در استان‌ها بود که به لطف ایزد منان و حضور جوانان و پیشکسوتان هنرهای نمایشی سراسر کشور به خوبی محقق شد. لازم دانستم شکوه این رویداد هنری را گرامی داشته، سپاس قلبی خود را به شما و هنرمندان تئاتر ایران ابلاغ کنم. امید آنکه در سایه عنایات الهی پیروز و سربلند باشید.

برگزاری ۴ بزرگداشت همزمان با اختتامیه جشنواره سی و نهم

بزرگداشت اختر تاجیک، بهرام ابراهیمی، همایون علی آبادی و جمشید داورپناه در آیین اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود.

اختر تاجیک عکاس پیشکسوت تئاتر، بهرام ابراهیمی بازیگر و گوینده تئاتر، سینما و تلویزیون، همایون علی آبادی مدرس، منتقد و پژوهشگر تئاتر و جمشید داورپناه کارگردان باسابقه تئاتر، هنرمندان پیشکسوتی هستند که از سال‌ها تلاش شان برای هنر تئاتر در آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر قدردانی می‌شود.

مراسم بزرگداشت این چهار هنرمند همزمان با اختتامیه این رویداد هنرهای نمایشی، روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی و جشنواره‌ای در عرصه هنر تئاتر و بازتاب‌دهنده‌ آینه تمام‌نمای هنر انقلاب در ایام دهه فجر امسال (۱۳۹۹) در شرایط سی‌ونهمین دوره خود را با دبیری حسین مسافرآستانه پشت سر می‌گذارد که همه گیری ویروس کرونا و گسترش آن در کشور برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری به‌ویژه در عرصه تئاتر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

تعطیلی فعالیت‌های نمایشی به‌ویژه تماشاخانه‌ها و سالن‌های میزبان آثار نمایشی از یک‌سو و ازسوی دیگر برگزاری بخش اعظم این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین رویداد عرصه تئاتر کشور در بستر فضای مجازی، ویژگی‌های این دوره جشنواره را متمایزتر از ادوار دیگر ساخته است.

همچنین دو محور «رادیوتئاتر» و «فیلم‌تئاتر» به‌عنوان دو بستر متفاوت تولید آثار نمایشی و ارائه آن به مخاطبان برای نخستین‌بار به‌عنوان بخش‌های اصلی و استوانه این جشنواره تعریف شده است.

همچنین با اعلام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشایی مجدد تالارهای نمایشی از ابتدای بهمن‌ماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت محدود و حداکثر ۵۰ درصدی نمایش‌ها، سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر را به یکی از معدود رویداد عرصه هنری کشور در قالب جشنواره‌های هنری فجر بدل ساخته که به شکل محدود میزبان مخاطبان خواهد بود.

در کنار دو بخش یادشده (رادیوتئاتر و فیلم‌تئاتر) به‌عنوان دو ستون اصلی جشنواره تئاتر فجر در گام سی‌ونهم؛ اختصاص بخش «سرباز انقلاب» به مناسبت نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده باعث شده‌است که این رویداد بعد از مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محتوایی خود را بر حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بن‌مایه‌های گفتمان فرهنگی انقلاب قرار دهد.

از دیگر بخش‌های این دوره از جشنواره می‌توان به بخش «نمایش‌های میدانی و خیابانی»، «بخش دیگر گونه‌های اجرا»، «بخش رقابتی آثار صحنه‌ای»، «بخش رقابتی برگزیدگان جشنواره‌های استانی» و «بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی» اشاره کرد.

سی‌ونهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه در تهران در حال برگزاری است


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند