تئاتر شهر

نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» تا دوم تیر در مجموعه تئاتر شهر

به گزارش ردکارپت فیلم: نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» که اقتباسی آزاد و ایرانیزه شده از نمایشنامه «شاه لیر» شکسپیر است تا دوم تیر ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد بود.

  نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» نوشته حسین جمالی و به کارگردانی ملیکا رضی این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی است.

این اثر نمایشی که در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز روی صحنه رفته و مورد توجه قرار گرفته است با تلفیقی از ویژگی‌ها و تکنیک‌های نمایش‌های ایرانی با نمایشنامه کلاسیک «شاه لیر» ویلیام شکسپیر موقعیت‌های سرگرم کننده‌ای را برای تماشاگران رقم می‌زد.

یک مجلس شبیه‌خوانی برای شکسپیر برپا است/ تقابل لیرشاه با سیاه!

ملیکا رضی در گفتگویی که پیش از این درباره مضمون و داستان این نمایش گفت: در این نمایش سیاه نمایش ایرانی وارد مکانی ناشناخته می‌شود که در واقع همان کاخ لیر است. سیاه متوجه می‌شود که دلقک لیر شاه مدتی است گم شده و حالا از او می‌خواهند جای دلقک را برای لیر پر کند. این قصه به شیوه اپیک برشت برای مخاطبان روایت می‌شود و البته برای اینکه مخاطب با داستان ارتباط بهتری برقرار کند در شیوه اجرایی به سمت تلفیق سبک‌های رئال، سوررئال، کلاسیک و نمایش ایرانی رفتیم که با همراهی آواز و موسیقی زنده باعث می‌شود تماشاگران جذب اجرا شوند.

یک مجلس شبیه‌خوانی برای شکسپیر برپا است/ تقابل لیرشاه با سیاه!

وی درباره چگونگی ایرانیزه شدن نمایشنامه «شاه لیر» توضیح داد: نمایشنامه شکسپیر برای اجرا کاملاً ایرانیزه شده اما به شکل روایی نه تغییر اسامی و مکان‌ها به اسامی ایرانی به این ترتیب که بازیگران، نقشِ شبیه کاراکترهای اصلی را ایفا می‌کنند مانند اتفاقی که در تعزیه رخ می‌دهد و تماشاگران به جای شنیدن دیالوگ‌های شکسپیر و دیدن اتفاقات داستان روی صحنه به شیوه‌ای دلنشین روایتی از آنها را در ۱۲ صحنه می‌بینند.

یک مجلس شبیه‌خوانی برای شکسپیر برپا است/ تقابل لیرشاه با سیاه!

نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» به نویسندگی حسین جمالی، کارگردانی ملیکا رضی و بازی (به ترتیب ورود) محسن قصری، پیمان یاقوتی، صفورا کاظم پور، حمیدرضا حسینعلی، سانیا آقایی، یگانه عطار علیایی، کیمیا جهانگیری از روز بیست و یکم اردیبهشت ماه اجرای خود را در کارگاه نمایش تئاتر شهر آغاز کرده و تا ۲ تیر ماه روی صحنه خواهد بود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند