نگاهی به جوایز بین‌المللی فیلم‌های رضا میرکریمی به بهانه انتخاب «نگهبان شب» برای اسکار ۲۰۲۴ | … و حالا خیز سوم برای اسکار

روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور، کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۴ نام فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی را به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار پیش‌رو معرفی کردند. رضا میرکریمی پیش‌تر برای دو فیلم «یه حبه قند» و «امروز» به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شده بود که البته «یه حبه قند» با تحریم اسکار توسط سینمای ایران همراه شد. او از جمله کارگردان‌هایی است که آثارش هم در ایران و هم در جشنواره‌های جهانی، موفقیت‌های زیادی به دست آورده است. به بهانه انتخاب این فیلم برای اسکار ۲۰۲۴ نگاهی داریم به جوایز بین‌المللی این فیلم.

به گزارش ردکارپت فیلم ، رضا میرکریمی از همان فیلم اول کارنامه‌اش؛ «کودک و سرباز» که در سال ۱۳۷۸ تولید شد، تمام آثارش در جشنواره‌های جهانی برنده جوایزی شده‌اند.

کودک و سرباز | محصول : ۱۳۸۷

«کودک و سرباز» نخستین ساخته سینمایی سید رضا میرکریمی است.
اولین حضور جهانی رضا میرکریمی در جشنواره‌های جهانی به زمان ساخت اولین فیلمش «کودک و سرباز» در سال ۱۳۷۸برمی‌گردد. در سال ۲۰۰۰ برنده جایزه بالن نقره‌ای جشنواره سه‌قاره شد. یک سال بعد جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک را گرفت محمد رضایی راد، نویسنده این فیلم هم در همان جشنواره جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت. علاوه بر اینکه «کودک و سرباز» در جشنواره فیلم زلین هم برنده کفش طلایی شد و بعد از شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک هند، جایزه فیل نقره‌ای را گرفت.

زیر نور ماه | محصول : ۱۳۷۹

حسین پرستار در نمایی از فیلم «زیر نورماه»
یکی از مهمترین فیلم‌های کارنامه رضا میرکریمی، «زیر نور ماه» بود؛ فیلمی درباره یک طلبه جوان که با دیدن فقر مردم باورهایش به نقد کشیده می‌شد. این فیلم علاوه براینکه جایزه هیئت داوران جشنواره فجر را به دست آورد در جشنواره‌های جهانی هم حضور چشمگیری داشت. سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین جشنواره کن را به دست آورد. همان سال لوح بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو و همچنین جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بیرون را گرفت. سال ۲۰۰۲ برنده جایزه طاووس نقره‌ای جشنواره فیلم دهلی نو شد و عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم کوالالامپور به آن اختصاص پیدا کرد.

اینجا چراغی روشن است | محصول : ۱۳۸۰

حبیب رضایی در نمایی از فیلم «اینجا چراغی روشن است»
یک سال بعد از «زیر نور ماه»، میرکریمی «اینجا بدون من» را با بازی حبیب رضایی، سعید پورصمیمی و فلامک جنیدی، کارگردانی کرد. در جشنواره فجر بیست‌ویکم، سه سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمبرداری نصیب فیلم شد. سال ۲۰۰۳ برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک شد و سال ۲۰۰۴ هم از جشنواره فیلم بالی و جشنواره فیلم آسیا-اقیانوسیه جایزه ویژه هیئت داوران را گرفت.

خیلی دور خیلی نزدیک | محصول : ۱۳۸۳

مسعود رایگان در نمایی از فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک»
«خیلی دور خیلی نزدیک» سال ۱۳۸۳ ساخته شد و به خاطر سوژه جذاب و بازی‌های درخشانش، سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره بیست‌وسوم به آن تعلق گرفت. علاوه براین در پنج رشته دیگر هم سیمرغ نصیبش شد. از میان جشنواره‌های جهانی، سال ۲۰۰۵ موفق شد جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کلکته را از آن خود کند. در جشنواره فیلم قاهره هم حمید خضوعی ابیانه برای فیلمبرداری این اثر جایزه بهترین اثر هنری را گرفت.

به همین سادگی | محصول : ۱۳۸۶

محمد جواد جعفرپور و هنگامه قاضیانی در نمایی از فیلم «به همین سادگی»
فیلم «به همین سادگی» سال ۱۳۸۶ در جشنواره بیست‌وششم فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلم بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول زن شد. این فیلم که داستانی ساده اما در عین‌حال پیچیده را روایت می‌کند، علاوه بر جشنواره فجر، از جشنواره فیلم مسکو برنده جایزه گئورگ طلایی بهترین فیلم شد و جایزه منتقدان فیلم روسیه هم به آن تعلق گرفت. هنگامه قاضیانی هم موفق شد از جشنواره فیلم وارنا بلغارستان، جایزه بهترین بازیگر را دریافت کند.

یه حبه قند | محصول : ۱۳۹۰

نگار جواهریان در نمایی از فیلم «یه حبه قند»
«یه حبه قند» یکی از فیلم‌های موفق رضا میرکریمی است که در جشنواره سی‌ام فیلم فجر برنده سیمرغ نشد. با این حال در جشنواره جشنواره بین‌المللی سینما مسلمانان کازان ۲۰۱۳ سه جایزه بهترین فیلمبرداری، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم را گرفت. در جشنواره بین‌المللی فیلم ابن عربی هم جایزه بهترین فیلم نصیبش شد و دیپلم افتخار جشنواره فیلم گرانادا هم به این فیلم رسید. علاوه بر اینها سال ۲۰۱۳«یه حبه قند» به عنوان نماینده ایران برای بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان در هشتادوپنجمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد اما رئیس سازمان سینمایی خواستار تحریم اسکار شد و نهایتا وزیر ارشاد وقت هم با تحریم موافقت کرد و این فیلم به اسکار راه پیدا نکرد.

امروز | محصول : ۱۳۹۲

سهیلا گلستانی در نمایی از فیلم «امروز»
از میان فیلم‌های کارنامه رضا میرکریمی، «امروز» با استقبال کمتری روبه‌رو شد اما در جشنواره‌ها مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره فجر، «امروز» جایزه فیپرشی بهترین فیلم جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین شد . جایزه سپاس سیگنس جشنواره فیلم واشنگتن هم به این فیلم تعلق پیدا کرد/ همچنین جایزه برنز و جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه تماشاگران جشنواره فیلم گرانادا سینز دل سور هم به این فیلم اهدا شد. همچنین برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره سان‌فرانسیسکو شد. این فیلم همچنین به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۵ انتخاب شد.

دختر | محصول : ۱۳۹۴

ماهور الوند در نمایی از فیلم «دختر»
فیلم «دختر» به کارگردانی رضا میرکریمی در جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر، اقبال زیادی به دست نیاورد و فقط موفق به دریافت سیمرغ بهترین موسیقی متن شد. در جشنواره‌های مختلف جهانی اما موفقیت بیشتری به دست آورد. در جشنواره فیلم مسکو، برنده جایزه گئورگ طلایی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، جایزه بهترین بازیگر مرد و جایزه بهترین فیلم فدارسیون سینماگران روسیه شد. همچنین جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم داکا را به دست‌ آورد. جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم اوراسیا هم به این فیلم تعلق گرفت. همچنین برنده جایزه طاووس طلایی بهترین جشنواره بین‌المللی فیلم هند شد و جایزه گری پرند جشنواره فیلم مونس هم به این فیلم رسید.

قصر شیرین | محصول : ۱۳۹۷

حامد بهداد در نمایی از فیلم «قصر شیرین»
فیلم «قصر شیرین» سال ۱۳۹۷ برنده دو سیمرغ بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن از جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر شد. از میان جشنواره‌های جهانی هم جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد بیست‌ودومین جشنواره شانگهای چین به این فیلم تعلق گرفت. این فیلم همچنین برنده جایزه پرتقال طلایی پنجاه‌وششمین دوره جشنواره فیلم آنتالیا شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند