یک زن یک فیلم | آنالیز بازی و کاراکتر الناز شاکر دوست در فیلم «بی‌بدن»

یکی از فیلم‌های جنجالی و پرحاشیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، «بیبدن» ساخته مرتضی علیزاده است. علاوه بر اینکه این فیلم چه در محتوا و چه در اکران با حاشیه همراه بوده، الناز شاکردوست بازیگر نقش اصلی آن، یکی از بازی‌های متفاوت خود را در «بی‌بدن» به نمایش گذاشته است.

 به گزارش ردکارپت فیلم ، با گذشت دو روز از جشنواره فیلم فجر و اکران بیش از ۸ فیلم، هنوز بسیاری از رسانه‌ها درباره حاشیه‌ای که الناز شاکردوست در شب اول جشنواره در یکی از سینماهای مردمی به وجود آورد، صحبت می‌کنند. شاکردوست سال گذشته هم در جشنواره با فیلم«یادگار جنوب» حضور داشت، اما حالا انگار «بی‌بدن» برایش از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر از منظر سینمایی و به دور از حاشیه‌های به وجود آمده به نقش شاکردوست در فیلم «بی‌بدن» نگاه کنیم، او بازی متفاوت و قابل توجهی ارائه داده که می‌توان آن را آنالیز کرد.

درباره بازیگر | الناز شاکردوست از ابتدای دهه هشتاد با بازی آثاری مانند «گل یخ» و «مجردها» وارد سینما شد. شاکردوست از آن جنس بازیگران بود که در شروع دوران بازیگری، همه ورود او به سینما را به دلیل چهره و نه قدرت بازی‌اش می‌شناختند. با بازی در آثار سینمای تجاری مانند «دو خواهر»، «کیش و مات» و… خود به این موضوع دامن می‌زد. اما شاکردوست طی این سال‌ها با تکمیل تحصیلات آکادمیک در زمینه بازیگری، تغییرات زیادی در شکل بازی خود داد. در اواسط دهه ۹۰، با حضور در فیلم «خفه‌گی» ساخته فریدون جیرانی، ورق برگشت و مخاطب سینمای ایران، با شمایلی جدیدی از الناز شاکردوست روبرو شد. او یک سال بعد از این فیلم برای بازی در «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت و پس از آن با گزیده‌کاری در تلاش برای حفظ موقعیت خود در سینماست.

 مختصات نقش | «بی‌بدن» فیلمی است درباره قصاص. الناز شاکردوست در نقش مادر مقتول، نقش سختی را برعهده دارد. خانم مقدم، هم از حمایت عاطفی و مالی همسرش بی‌بهره است و هم باید رازدار دختر جوانش باشد. حالا با به قتل رسیدن دخترش و اتفاقاتی که در نتیحه این قتل افتاده، باید بین قصاص و بخشش یک راه را انتخاب کند. دو راهی سختی که هم به قدرتی برای پذیرش کشتن یک فرد دیگر احتیاج دارد و هم باید عاطفه مادری را در وجودش حفظ کند. نقش خانم مقدم در «بی‌بدن» با توجه به مختصاتی که دارد، اگر پرداخت بهتری در فیلمنامه و ساختار فیلم داشت، احتمالا می‌توانست یکی از کاراکترهای فراموش نشدنی سینمای ایران باشد.

مختصات طراحی چهره | کاراکتر خانم مقدم در داستان فیلم «بی‌بدن» حداقل ۱۵ تا ۲۰ سال از الناز شاکردوست بزرگتر است. در تمام این سال‌ها شاکردوست در نقش زنان جوانی بازی کرده که معمولا یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آنها، جذابیت‌های ظاهری بوده. اما حالا با یک گریم قابل توجه تبدیل به زنی شده که در میان‌سالگی است. موهای رنگ نشده‌ای دارد که معمولا با بی‌نظمی از گوشه و کنار روسری بیرون زده و لباس‌های ساده‌ای که مخصوص مادران شاغل و پرمشغله است را به تن می‌کند. گریم و طراحی لباس به شاکردوست کمک کرده که ظاهرش دیده نشود و بیشتر بازی او در نقش این کاراکتر به چشم بیاید. او حتی برای اینکه باورپذیری بیشتری در این نقش داشته باشد، با اندکی قوز و محتاطانه حرکت می‌کند که از ویژگی‌هایی است که تا به حال در بازی او دیده نشده.

احتمال موفقیت | «بی‌بدن» از بخش اصلی مسابقه کنار گذاشته شده و آن را به بخش نگاه نو منتقل کردند. این موضوع صدای اعتراض نویسنده این فیلم یعنی کاظم دانشی را هم درآورده. در روز اول جشنواره الناز شاکردوست با حضور در یکی از سینماهای مردمی و ایجاد هیاهو نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. اما در نهایت هیچ‌کدام از این‌ها تاثیری در داوری بر نقش شاکردوست در این فیلم ندارد. اما اگر «بی‌بدن» به بخش مسابقه اصلی راه پیدا می‌کرد، احتمالا بازی این بازیگر می‌توانست اتفاق جدیدی در کارنامه کاری و جوایز که گرفته رقم بزند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند