نارضایتی

نارضایتی از اجرای «پروین»

به گزارش ردکارپت فیلم: «داود نامور» مدیر عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو که تهیه نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی را بر عهده داشته نسبت به اتفاقاتی که برای این اجرا رخ داده است، اظهار نارضایتی کرد.

نامور درباره دلیل این نارضایتی توضیح داد: حسیانی کیانی در این نمایش، به خوبی نسبت به نقش پروین اعتصامی در تاریخ ادبیات ایران ادای دین کرده است؛ برای تکمیل این رویکرد، از آذر ماه که شروع به انتخاب بازیگران و تمرین کردیم متوجه شدیم که چه‌قدر با پروسه دشواری مواجهیم؛ دنبال بازیگری بودیم که بیشترین شباهت را به شخصیت پروین اعتصامی داشته باشد. در کنارش، ماه‌ها تمرین کردیم و از بهترین دکور، تیم تولید، لباس، موسیقی، گریم، تبلیغات و… استفاده کردیم اما متاسفانه مردم از این اثر استقبال نکرده و با فضای رئالیستی آن ارتباط برقرار نکردند. شاید تا حدی حق دارند.

او ادامه داد: برخی می‌گویند چرا زمان این نمایش دو ساعت و ۴۰ دقیقه شده؟ «پروین» تئاتری در چهار پرده است و قسمتی از زندگی این شخصیت را در سه ماه آخر زندگی‌اش به تصویر می‌کشد که نیازمند زمان است؛ اما دوست نداریم اتفاقی بیفتد که مخاطب از این تصاویر زده شود. حتی برای اینکه بتوانیم تماشاگر را راضی نگه داریم، حسین کیانی در مقام نویسنده و کارگردان قول داده که زمان نمایش را با حذف بخش‌هایی که حساس نیست و فشرده شدن و بالا بردن ریتم به اثر ضربه نمی‌زند، کاهش دهد تا به دو ساعت برسد.

تهیه‌کننده نمایش «پروین» یادآور شد: امیدوارم این اتفاق برای جلب رضایت مخاطب بیفتد. اما نارضایتی من نه از بخش تولید، که از نیامدن و ندیدن این نوع تئاتر است؛ تئاتری که در سال‌های اخیر کم‌تر نمونه‌ای را از آن دیده‌ایم. نگاه و رویکرد تماشاگران، دانشجویان و اهالی تئاتر به رئالیسم هیچ‌وقت در دهه‌های گذشته این‌چنین با بی‌مهری همراه نبوده. اما متاسفانه بعد از کرونا، استقبال از این نوع آثار کم‌تر شده است.

نامور خاطرنشان کرد: «پروین» یک پرتره‌نگاری از شاعری است که مظلوم بوده و مظلوم مانده؛ مانند همین نمایش که به زندگی او می‌پردازد اما آن‌چنان که شایسته است دیده نمی‌شود. هرچند که این عدم استقبال گسترده، به معنای پایین بودن کیفیت کار نیست. این اتفاق احتمالا از عدم شناخت مخاطب نسبت به نمایش‌های رئالیستی و پرتره نشات می‌گیرد که نباید نقش کم‌کاری جامعه تئاتری را در این اتفاق نادیده گرفت. با این حال باید از درخشش بازیگرانی مانند نرگس محمدی، امین زندگانی، مهران رنجبر، جواد یحیوی، مجید رحمتی، اکرم محمدی، آتنا تندرو و هوشنگ قوانلو، مریم ندایی، سهیل ملکی و فرید غفاری در این اثر بگویم و زحمت زیادی که آقای حسین کیانی برای هدایت بازیگران کشیدند. در کنار این‌ها گروه تولید، تجربه و تخصص نشان دادند. البته که می‌دانیم حتما با نقص‌هایی مواجهیم و برای همین پذیرای هر نوع نقدی هستیم.

او با بیان اینکه «امیدوارم مردم این نوع نمایش را ببینند تا برگردیم به تاریخ و مشاهیرمان و ببینیم چگونه زندگی کرده‌اند.» تصریح کرد: مخصوصا پروین اعتصامی که بزرگان معتقدند از مهره‌های مهمی در ادبیات ایران بوده است. ما مشتاقیم اهالی ادبیات و شعر و تئاتر به تماشای این اثر بیایند و نظرشان را بیان کنند. چراکه این نمایش به سختی تولید شده و دوست داریم این اثر فاخر دیده شود.

«پروین» از هشتم خرداد در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته و تا ۳۰ تیر به اجرای خود ادامه خواهد داد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند