ابراهیم حاتمی‌کیا

متولدین ۱ مهر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ ابراهیم حاتمی‌کیا

به گزارش ردکارپت فیلم:  ابراهیم حاتمی‌کیا (زادهٔ ۱ مهر ۱۳۴۰) کارگردان ، فیلم‌نامه‌نویس ، و فیلم‌بردار ایرانی است.
او دانش‌آموختهٔ رشته سینما (گرایش فیلمنامه‌نویسی) از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. او فعالیت‌های سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد. او برای ساخت فیلم آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. حاتمی کیا تاکنون سه بار برای فیلم‌های آژانس شیشه‌ای، به رنگ ارغوان (۱۳۸۳) و به وقت شام (۱۳۹۶) موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شده‌است. همچنین وی برای فیلم روبان قرمز نامزد جایزه صدف طلایی جشنواره فیلم سن‌سباستین شد. در سال ۱۳۹۳ حاتمی کیا یکی از نه سینماگری بود که نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای یک عمر فعالیت دریافت کرد. حاتمی کیا در رأی‌گیری از ۵۵ فیلم‌شناس ایرانی در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از ده فیلم‌ساز برتر تاریخ سینمای ایران شناخته شد و همچنین در نظرسنجی از ۴۳ منتقد برای بهترین کارگردانان پس از انقلاب جزو پنج فیلم‌ساز اول قرار گرفت.
ابراهیم حاتمی‌کیا
زادهٔ ۱ مهر ۱۳۴۰ ‏(۶۰ سال)
تهران، ایران
محل تحصیل دانشگاه هنر تهران
پیشه فیلم‌ساز
سال‌های فعالیت اکنون–۱۳۵۸
آثار فهرست کامل
دین اسلام (شیعه)
همسر(ها) سیما حاتمی‌کیا (ا. ۱۳۶۲)
فرزندان ۳ (نیره، یوسف، اسماعیل)
جایزه(ها) فهرست کامل
پیشینه نظامی
وفاداری ایران
شاخه نظامی سپاه پاسداران 

  • نیروی هوایی
یگان واحد سمعی بصری
جنگ‌ها و عملیات‌ها جنگ ایران و عراق

 

دوران کاری

۱۳۷۱–۱۳۵۸: آغاز کار و سینمای دفاع مقدس

حاتمی‌کیا فعالیت در عرصهٔ سینما را از پایه آغاز کرد. فیلم پویانمایی ماهوت و دو فیلم ۱۶ میلی‌متری به نام‌های صراط (۱۳۶۳) و طوق سرخ (۱۳۶۴) از جمله دست‌گرمی‌های او برای ورود به سینمای حرفه‌ای بود. وی ساخت فیلم بلند را با هویت (۱۳۶۵) آغاز کرد. این فیلم داستان مصدومی است که به‌اشتباه مجروح جنگی قلمداد می‌شود و بستری‌شدن او در کنار رزمندگان، در او تحولی به وجود می‌آورد. هرچند هویت فیلم مهمی نبود ولی برخی منتقدان بارقه‌هایی از استعداد را در آن دیدند. این فیلم در سینما اکران نشد و فقط از تلویزیون پخش شد. دیده‌بان (۱۳۶۷) در دوران پایانی جنگ ساخته‌شده بود. این فیلم به دنیای درونی و باورهای شخصی یک رزمنده ساده و معمولی پرداخته بود که با قهرمان‌های آثار جنگی در آن سال‌ها، بسیار متفاوت بود. فیلم‌های جنگ در آن سال‌ها بیشتر دارای سویه تبلیغاتی و شعاری بود که انگار برای روحیه دادن به مخاطبان و رزمندگان ساخته می‌شد اما حاتمی‌کیا در مهاجر (۱۳۶۸) نشان داد که به‌جای قهرمان‌سازی‌های صوری، به قدرت درونی و معنوی قهرمان‌های قصه‌اش می‌پردازد. وصل نیکان (۱۳۷۰) دومین تجربهٔ شهری حاتمی‌کیا بود. این فیلم نتوانست نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کند. از کرخه تا راین (۱۳۷۱) تجربهٔ دیگر حاتمی‌کیا در عرصهٔ فضای شهری و ملودراماتیک بود. به نظر جابر قاسمعلی، منتقد سینما، حاتمی‌کیا که تکنیک‌های سینمایی را نیز فرا گرفته‌بود، با انتخاب درست نماها، بازیگران و عوامل و نیز ایجاد صحنه‌های اثرگذار، جواب خود را هم از منتقدان و هم از تماشاگران می‌گیرد.

۱۳۷۵–۱۳۷۲: تجربه‌های شکست‌خورده

حاتمی‌کیا در خاکستر سبز (۱۳۷۲) به بهانهٔ روایت یک عشق زمینی، انسان‌هایی را در بحبوحهٔ جنگ بوسنی به تصویر می‌کشد که شاهد تباهی «عشق» در زیر چکمه‌های جنگ هستند. حاتمی‌کیا توانست به شیوه‌ای طبیعی در سیر فیلم‌های خود از جنگ به شهر، از شهر به خانواده، از خانواده به زن و از زن به عشق برسد. تجربهٔ ملودرام در بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴) تکرار شد اما استفاده از بازیگران شناخته‌شده، موسیقی حسی و داستانی ساده که عروسی، جدایی، جستجو و نهایتاً وصل را به ضمیمه داشت نیز نتوانست موفقیت از کرخه تا راین را تکرار کند. حاتمی‌کیا در برج مینو (۱۳۷۴)، ضمن تأکید بر محتوا، به تکنیک و فرم بیانی نیز اندیشیده بود، چنان‌که مثلاً تدوین فیلم را به بهرام بیضایی سپرد. او، پس از شکست خاکستر سبز، بار دیگر تصمیم گرفته بود که فیلم شخصی خود را بسازد. از آنجا که از آغاز معلوم بود که نمایشِ برج مینو، به خاطرِ داستانی پیچیده و سرشار از خاطره و رؤیا، شکستی تجاری خواهد بود، تقریباً همزمان با بوی پیراهن یوسف اکران شد تا شکست احتمالی آن در گیشه توسط بوی پیراهن یوسف جبران شود؛ اما توقف نمایشِ بوی پیراهن یوسف، شکست مضاعفی به تهیه‌کنندهٔ هر دو فیلم تحمیل کرد.

فیلم‌شناسی ابراهیم حاتمی‌کیا فهرستی از آثار سینمایی است که ابراهیم حاتمی‌کیا (زادهٔ ۱۳۴۰) فیلم‌ساز ایرانی است که کارگردانی، نویسندگی، فیلم‌برداری، تهیه‌کنندگی و یا نقش‌آفرینی در آن‌ها را بر عهده داشته‌است. او تاکنون بیست فیلم بلند را کارگردانی کرده که نویسندهٔ فیلم‌نامهٔ همهٔ آنها خودش است. حاتمی‌کیا فعالیت در عرصهٔ سینما را با ساخت فیلم‌های کوتاه ۸ میلی‌متری و ۱۶ میلی‌متری آغاز کرد. او با ساخت آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) به نقطهٔ اوج در کارنامه و زندگی حرفه‌ای خود رسید تا جایی که جابر قاسمعلی، منتقد سینما، این فیلم را نماد سینمای دفاع مقدس خوانده‌است. حوزهٔ آثار حاتمی‌کیا در سال‌های دههٔ ۱۳۶۰، جنگ و سینمای دفاع مقدس بود با این حال، مضمون آثار او در اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در یک سیر طبیعی از جنگ به شهر، از شهر به خانواده، از خانواده به زن و از زن به عشق رسید.

حاتمی‌کیا در طول چهل سال فعالیت سینمایی خود، تجربه‌های متفاوتی را پشت سر گذاشته‌است. او تجربهٔ ساخت دو سریال به نام‌های خاک سرخ و حلقه سبز را در کارنامه‌اش دارد. فیلم‌برداری قسمت‌هایی از مجموعهٔ مستند روایت فتح، تهیه‌کنندگی عبور (۱۳۶۷)، نویسندگی فیلم‌نامهٔ اسکادران عشق (۱۳۷۶) و ایفای نقش در زندگی خصوصی آقا و خانم میم (۱۳۹۰) از جمله تجربه‌های متفاوت او هستند. او در بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴) برای نخستین بار در مقابل دوربین خودش به ایفای نقش پرداخت و در همین سال، تدوین برج مینو (۱۳۷۴) را به دلیل داستان پیچیده و سرشار از خاطره و رؤیا، به بهرام بیضایی سپرد. او در روبان قرمز (۱۳۷۷) با زبان نمادگرایانه به آسیب‌شناسی زندگی افرادی پرداخت که پس از جنگ به دنبال معنایی برای زندگی خود بودند. دعوت (۱۳۸۷) به عنوان متفاوت‌ترین فیلم حاتمی‌کیا که حاشیه‌های فراوانی هم داشت، خارج از فضای همیشگی فیلم‌هایش، به موضوع سقط جنین پرداخت. این فیلم حتی در فُرم نیز متفاوت بود و ساختار اپیزودیک داشت.

ابراهیم حاتمی‌کیا جایزه‌ها و نامزدی‌های فراوانی برای آژانس شیشه‌ای، بادیگارد و دیگر فیلم‌ها تجربه کرده‌است که ۷ سیمرغ بلورین و ۲ تندیس زرین از جملهٔ این جایزه‌ها هستند. همچنین کارنامهٔ سینمایی او در چندین کتاب مستقل مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌است.

فیلم‌سازی

فیلم‌های کوتاه
سال عنوان کارگردان نویسنده یادداشت منبع
۱۳۶۱ موعود آری آری پویانمایی
۱۳۶۱ عاقبت مغرور آری آری
۱۳۶۱ کوردلان آری آری
۱۳۶۲ تربت آری آری
۱۳۶۳ صراط آری آری
۱۳۶۴ طوق سرخ آری آری همچنین فیلم‌بردار
ن/م عطر پنهان آری آری فیلم مستند
فیلم‌های بلند
سال عنوان کارگردان نویسنده یادداشت منبع
۱۳۶۵ هویت آری آری
۱۳۶۷ دیده‌بان آری آری
۱۳۶۸ مهاجر آری آری
۱۳۷۰ وصل نیکان آری آری
۱۳۷۱ از کرخه تا راین آری آری
۱۳۷۲ خاکستر سبز آری آری
۱۳۷۴ بوی پیراهن یوسف آری آری همچنین تک‌جلوه
۱۳۷۴ برج مینو آری آری
۱۳۷۶ آژانس شیشه‌ای آری آری
۱۳۷۷ روبان قرمز آری آری
۱۳۷۹ موج مرده آری آری
۱۳۸۰ ارتفاع پست آری آری نویسندهٔ مشترک با اصغر فرهادی
۱۳۸۳ به رنگ ارغوان آری آری همچنین تدوین‌گر مشترک با سهراب خسروی
۱۳۸۴ به نام پدر آری آری همچنین تهیه‌کنندهٔ مشترک با محمد پیرهادی
۱۳۸۷ دعوت آری آری نویسندهٔ مشترک با چیستا یثربی، همچنین تک‌جلوه
۱۳۸۹ گزارش یک جشن آری آری
۱۳۹۲ چ آری آری
۱۳۹۴ بادیگارد آری آری همچنین تک‌جلوه
۱۳۹۶ به وقت شام آری آری
۱۳۹۸ خروج آری آری
مجموعه‌های تلویزیونی
سال عنوان کارگردان نویسنده یادداشت منبع
۱۳۸۱ خاک سرخ آری نه
۱۳۸۶ حلقه سبز آری آری
TBA حضرت موسی آری نه در مرحلهٔ پیش‌تولید

سایر کارها

فیلم‌های کوتاه
سال عنوان کارگردان نقش در تولید یادداشت منبع
۱۳۶۳ برخیزید نصرت کریمی فیلم‌بردار فیلم مستند
۱۳۷۴ فاطیما ن/م فیلم‌بردار فیلم مستند
۱۳۹۵ ملاقات شیشه‌ای یوسف حاتمی‌کیا تهیه‌کننده، نویسنده
فیلم‌های بلند
سال عنوان کارگردان نقش در تولید یادداشت منبع
۱۳۶۴ توهم سعید حاجی‌میری دستیار فیلم‌بردار
۱۳۶۷ عبور کمال تبریزی تهیه‌کننده
۱۳۷۶ اسکادران عشق سعید حاجی‌میری نویسنده نویسندهٔ مشترک با سعید حاجی‌میری
۱۳۹۰ زندگی خصوصی آقا و خانم میم روح‌الله حجازی بازیگر
۱۳۹۴ چشم جنگ یوسف حاتمی‌کیا، مهدی برجیان تهیه‌کننده فیلم مستند
۱۴۰۰ شب طلایی یوسف حاتمی‌کیا تهیه‌کننده
مجموعه‌های تلویزیونی
سال عنوان کارگردان نقش در تولید یادداشت منبع
۱۳۶۶ روایت فتح 

(مجموعهٔ چهارم)

سید مرتضی آوینی فیلم‌بردار فیلم مستند؛ قسمت «سحر یا معجزه؟» 

فیلم‌برداری مشترک با حسن پیرهادی

۱۳۶۷ روایت فتح 

(مجموعهٔ پنجم)

سید مرتضی آوینی فیلم‌بردار فیلم مستند؛ 

قسمت‌های «درخششی دیگر» و «آقا سعید»

۱۳۷۹ سفر نفت سید ابراهیم اصغرزاده فیلم‌بردار، نویسنده سریال مستند
۱۳۸۸ کلاه‌قرمزی ۸۸ ایرج طهماسب بازیگر نقش خودش در قسمت ۷

حضور در فیلم‌های مستند

فیلم‌های بلند
سال عنوان کارگردان یادداشت منبع
۱۳۷۷ وقایع‌نگاری یک فیلم‌نامه ناتمام سید ابراهیم اصغرزاده پشت صحنهٔ موج مرده
۱۳۷۹ ترغیب دوستانه: سینمای ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ جمشید اکرمی
۱۳۸۲ آوای دره گلیج علی‌محمد قاسمی
۱۳۸۵ ایران: یک انقلاب سینمایی نادر تکمیل همایون
۱۳۸۶ دل‌واره امید نجوان پشت صحنهٔ آژانس شیشه‌ای
۱۳۸۶ مسیر سبز امید نجوان پشت صحنهٔ حلقه سبز
۱۳۸۷ خشت‌ها و آیینه‌ها شادمهر راستین
۱۳۸۸ روبان قرمز رضا عاطفی پشت صحنهٔ روبان قرمز
۱۳۸۹ ریشه در خاک محمد خلیل‌زاده
۱۳۹۳ مرغابی‌های وحشی یوسف حاتمی‌کیا پشت صحنهٔ گزارش یک جشن
۱۳۹۴ گوهر پوریا حیدری اوره
۱۳۹۴ خواب ابراهیم محمود کریمی پشت صحنهٔ چ
۱۳۹۵ انحصار ورثه محمدعلی شعبانی
۱۴۰۰ اصغر آقا آکتور سینما محسن نقی‌زاده
TBA سینه سرخ سجاد ایمانی در مرحلهٔ پس‌تولید
مجموعه‌های تلویزیونی
سال عنوان کارگردان یادداشت منبع
۱۳۹۷ برداشت‌های ابراهیم ن/م پشت صحنهٔ گزیدهٔ فیلم‌های حاتمی‌کیا

اکران‌شناسی فیلم‌های بلند

عنوان فروش (تومان) تعداد بلیت یادداشت منبع
هویت ن/م ن/م اکران عمومی نشد
دیده‌بان ۱۳٬۵۲۷٬۱۶۰ ۱٬۰۲۷٬۹۶۷
مهاجر ۲۰٬۹۳۸٬۴۰۱ ۱٬۱۸۴٬۵۹۷
وصل نیکان ۴٬۹۰۷٬۲۵۰ ۱۵۱٬۶۹۸
از کرخه تا راین ۱۰۹٬۴۱۲٬۶۷۵ ۲٬۰۸۹٬۰۱۱
خاکستر سبز ۱۵٬۵۸۱٬۰۲۵ ۲۵۲٬۳۶۵
بوی پیراهن یوسف ۴۹٬۴۰۳٬۷۵۰ ۴۲۰٬۸۰۱
برج مینو ۳۹٬۰۵۶٬۱۱۰ ۲۸۲٬۲۸۵
آژانس شیشه‌ای ۳۰۱٬۱۷۹٬۴۷۰ ۱٬۲۷۹٬۸۱۹
روبان قرمز ۵۶٬۸۴۷٬۸۵۰ ۱۹۴٬۰۲۴
موج مرده ۱۱۱٬۲۷۲٬۱۵۰ ۲۴۲٬۳۲۶
ارتفاع پست ۴۰۶٬۴۵۳٬۹۰۰ ۸۰۶٬۰۵۸
به نام پدر ۶۲۹٬۱۴۶٬۰۵۰ ۵۹۲٬۷۰۵
دعوت ۱٬۵۳۵٬۶۵۵٬۶۰۰ ۱٬۱۰۰٬۹۲۲
به رنگ ارغوان ۷۴۵٬۳۸۶٬۶۰۰ ۳۳۲٬۹۹۸ فیلم توقیف‌شده (۱۳۸۸–۱۳۸۳)
گزارش یک جشن ن/م ن/م فیلم توقیف‌شده (اکنون–۱۳۸۹)
چ ۱٬۸۳۴٬۰۵۸٬۱۰۰ ۴۱۸٬۰۱۵
بادیگارد ۶٬۹۴۳٬۶۳۰٬۷۰۰ ۱٬۰۴۷٬۳۸۶
به وقت شام ۱۳٬۰۹۹٬۹۱۰٬۴۰۰ ۱٬۶۲۸٬۹۶۸
خروج ۸۲٬۵۰۲٬۱۰۰ ۵۲۶ تحت تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند