کارگردان

«فرایند»؛ بازسازی جهان کافکایی در تئاتر

به گزارش ردکارپت فیلم: علی کرسی‌زر کارگردان نمایش «فرایند» درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی و تغییراتی که در اجرای مجدد داشته است، توضیحاتی ارائه داد.

علی کرسی‌زر که نمایش «فرایند» را از ۱۷ فروردین ماه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه دارد درباره اجرای مجدد این نمایش  گفت: این اثر نمایشی پیش از این در شهریور ماه ۹۷ در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه رفته بود و استقبالی که از نمایش شد و درخواست دوستان و مخاطبان نمایش برای اجرای مجدد کار، باعث شد با وجود شرایط سخت کرونا تصمیم بگیرم دوباره نمایش را به صحنه ببرم.

وی ادامه داد: نمایش نسبت به اجرای عمومی و اجراهایی که در جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره تئاتر فجر داشت تغییرات زیادی نکرده است و تنها برخی از صحنه‌ها کم یا زیاد شده است. دو سه نفر از بازیگران هم عوض شده‌اند از این رو جنس بازی‌ها متفاوت از قبل است. در اجرای قبلی کمی بازی‌ها به سمت فانتزی گرایش داشت اما در اجرای دوباره کار به این نتیجه رسیدیم که بهتر است واقع گرایی و روان بودن بازی‌ها حفظ شود. همچنین در تمرین‌های جدید تلاش کردیم نمایش کوتاه‌تر و خوش ریتم تر شود و تغییراتی هم در موسیقی کار داده شده است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به ویژگی‌های نمایش توضیح داد: «فرایند» علاوه بر تقدیرهایی که در جشنواره تئاتر دانشگاهی دریافت کرده است در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نیز تندیس بهترین متن و بهترین اجرا را از آن خود کرد و در اجرای عمومی نیز با بازخوردهای خوبی روبرو شد. در اجرای مجدد نمایش سعید روستایی نیز که پیش از این اجرای ما را در تالار مولوی دیده و از کار خوشش آمده بود به عنوان تهیه کننده به کار ملحق شده است. این نمایش اقتباسی است از رمان‌های «محاکمه»، «قصر» و «مسخ» از کافکا و مجموعه داستان «تجاوز قانونی» از کوبو آبه که به کافکای ژاپن نیز معروف است از این رو متن و اجرا و حتی طراحی نور و دکور نیز براساس فضای کافکایی شکل گرفته است و مخاطبی که با فضای داستانی کافکا آشنا باشد زمانی که به دیدن نمایش می‌نشیند احساس می‌کند در همان فضا قرار گرفته است.

کرسی‌زر درباره داستان نمایش توضیح داد: کاراکتر اصلی نمایش همان شخصیت اصلی رمان‌های کافکا یعنی آقای «کا» است. آقای «کا» در خانه خودش به تنهایی زندگی می‌کند. شبی که مشغول درست کردن غذا است تک‌تک اعضای یک خانواده از مادر و پدر گرفته تا خواهر در فواصل مختلف به خانه‌اش می‌آیند و از او درخواست‌هایی دارند. مادر از او تخم مرغ می‌خواهد، خواهر گوجه فرنگی و پدر نیز با وجودی که آقای «کا» در را به رویش باز نمی‌کند با شدت در را می‌شکند و وارد خانه می‌شود. در طول نمایش اتفاقات دیگری نیز رخ می‌دهد که شخصیت اصلی را به استیصال می‌رساند…

وی درباره آماده سازی نمایش در شرایط کرونا توضیح داد: پیش از تصمیم برای اجرای این نمایش، من نمایش دیگری را برای اجرا آماده می‌کردم که به دلیل هم‌زمانی تمرین‌ها با اوج بیماری کرونا و تعداد زیاد بازیگران و استرسی که از ابتلای عوامل به بیماری وجود داشت، تصمیم گرفتم کار را تعطیل کنم در حالی که بازبینی اول نمایش را هم رفته بودیم اما درباره اجرای دوباره «فرایند» چون از قبل از کرونا پیگیر اجرای نمایش بودم با بهتر شدن شرایط بیماری تصمیم گرفتم کار را به صحنه ببرم با وجودی که در این شرایط، تمرین‌ها برایمان سخت بود اما تجربه‌ای بود که باید از سر می‌گذراندیم و انجامش می‌دادیم.

وی در پایان درباره پیش‌بینی‌اش از استقبال مخاطبان در تماشاخانه ایرانشهر از نمایش گفت: با توجه به اینکه مدتی است نمایش‌ها در تماشاخانه ایرانشهر با ظرفیت کامل اجرا می‌روند و از آنجایی که پیش فروش بلیت‌های نمایش نیز با استقبال مواجه شده است، پیش‌بینی‌ام این است که کار در اجرای جدید باز هم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. امیدوارم دیگر با سویه جدیدی از بیماری کرونا روبرو نشویم و نمایش «فرایند» بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

فرایند» به کارگردانی علی کرسی زر با بازی سپهر طهرانچی، مریم زارعی، مهرنوش حاجی خانی، احسان قره داغی، مازیار سیدین، سپیده کاشی‌ها، سعید کرمی و غزاله توده زعیم از ۱۷ فروردین ماه ساعت ۱۹:۴۵ به مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه رفته است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند