فیلم

آمار تعداد سالن‌های سمفا دروغ است

به گزارش ردکارپت فیلم:  صادق صادق‌دقیقی با اشاره به اینکه تبلیغات مناسبی برای فیلم «بچه‌های طوفان» صورت نگرفته، تأکید کرد: با عدم وجود تبلیغات و سانس‌های نامناسب و تعداد کم سالن‌های سینما شرایطی ایجاد شد که امکانی برای موفقیت «بچه‌های طوفان» وجود نداشت.

صادق صادق‌دقیقی، کارگردان فیلم سینمایی «بچه‌های طوفان»، که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است، با انتقاد از شرایط اکران این فیلم سینمایی گفت: فیلم «بچه‌های طوفان» در بدترین شرایط اکران شد و هیچ حمایتی از این فیلم صورت نگرفت. در حال حاضر مردم برای سینما رفتن فقط فیلم‌های کمدی را انتخاب می‌کنند و در مواردی اندک ممکن است فیلمی اجتماعی هم مورد توجه قرار بگیرد و به نظر من برای سایر فیلم‌ها و به خصوص فیلم‌های کودک و دفاع مقدس لازم است که در زمان اکران حمایت‌هایی صورت بگیرد.

صادق‌دقیقی خاطرنشان کرد: علاوه بر فیلم‌های کمدی برخی آثار کودک فانتزی هم فروش قابل توجهی در این سال‌ها داشته‌اند اما این آثار با هزینه‌های سنگینی ساخته شده‌اند که اگر بخواهیم نگاهی اقتصادی به میزان فروش آن‌ها داشته باشیم، این آثار هم معمولاً نمی‌توانند سرمایه خود را برگردانند و به حمایت نیاز دارند. فیلم ما با وجود پروداکشن عظیمی که دارد، با بودجه بسیار اندکی ساخته شده و جوایز متعددی از جمله بهترین فیلم جشنواره رشد، پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری و بهترین بازیگر جشنواره کودک و نوجوان، جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن جشنواره میراث را دریافت کرده و در حدود ۱۳ جشنواره خارجی شرکت کرده است اما در زمان اکران به دلیل اینکه در شهرستان ساخته شده و بازیگر ستاره ندارد، به قدری نادیده گرفته شد و تبلیغاتی برای آن صورت نگرفت که کمتر کسی توانست این فیلم را ببیند.

وی افزود: هر فیلمی که اکران می‌شود باید به قدری در رسانه معرفی شود که مردم برای دیدن این فیلم ترغیب شوند وگرنه بهترین فیلم‌ها هم بدون تبلیغات و داشتن سانس‌های مناسب به هیچ‌وجه دیده نخواهند شد. وقتی چند روز قبل از آغاز اکران فیلم‌های نوروز به ما اطلاع می‌دهند که فیلم شما برای اکران نوروز انتخاب شده ما چه فرصتی برای تبلیغات داریم؟ ما اصلاً نمی‌خواستیم فیلم را در این روزها اکران کنیم و قصد داشتم «بچه‌های طوفان» را در گروه هنر و تجربه اکران کنم اما وقتی به من گفتند فیلمت در اکران نوروزی قرار گرفته تصور کردم که اتفاق خوبی رخ داده و از آن استقبال کردم اما خیلی زود متوجه شدم که چه اشتباهی کرده‌ام و «بچه‌های طوفان» نباید در اکران نوروزی قرار می‌گرفت.

صادق‌دقیقی تصریح کرد: پس از اینکه فیلم برای اکران نوروز انتخاب شد خیلی زود بسیاری شروع کردند علیه فیلم موضع گرفتند و گفتند که این فیلم کودک مناسب اکران در ایام نوروز نیست و جریانی علیه آن شکل گرفت درحالیکه من اصلاً اصراری برای این نداشتم و جای کسی را هم نگرفته بودم و خودِ سازمان سینمایی برای اینکه فیلمی کودک در بین آثار نبود این اکران را به من پیشنهاد داد. متأسفانه همه چیز دست به دست هم داد تا این فیلم نفروشد و خیلی ناجوانمردانه است که به دلیل‌ عدم فروش مناسب، برخی سایت‌ها و رسانه‌ها فیلم من را قضاوت می‌کنند.

وی افزود: اگر همین الان به سایت سمفا مراجعه کنید، در این سایت نوشته شده که «بچه‌های طوفان» ۵۸ سالن دارد اما این آمار دروغ است و بهتر است به سایت سینماتیکت مراجعه کنید و ببینید که به این فیلم تنها دو سالن در کل کشور اختصاص داده شده که حتی همین دو سانس هم در ساعات نامناسبی هستند. مدتی طولانی است که این فیلم سالن ندارد و حدود دو هفته پیش بود که نزدیک‌ترین سالن سینما به تهران در شهر پرند بود. آیا بهترین و دیدنی‌ترین فیلم جهان هم با این شرایط امکان فروش دارد؟ در روزهای ابتدایی اکران، سینماهایی که «بچه‌های طوفان» را نمایش می‌دادند حتی یک پوستر هم از این فیلم نداشتند و وقتی پوستری در سینما وجود ندارد مخاطب برای دیدن فیلم ترغیب نخواهد شد که البته سینماها هم تقصیری ندارند و ما در مدت دو یا سه روز مانده به اکران فرصتی برای چاپ و پخش پوستر و تبلیغات محیطی در سینماها نداشتیم.

وی افزود: باور کنید که من هم می‌توانم فیلم کمدی بسازم و فروش داشته باشد، امروز به این نتیجه رسیده‌ام که گویا اشتباه کرده‌ام که فیلم کودک ساخته‌ام. من می‌خواهم کار کنم ولی متأسفانه شرایط طوری است که گویا قرار است فقط عده‌ای امکان موفقیت داشته باشند. ارگان‌های دولتی برای احیای سینمای کودک که در شرایط حاضر جامعه کمتر کسی به دیدن این آثار می‌رود، باید حمایت‌هایی در نظر بگیرند و بدون حمایت دولت سینمای کودک به راحتی از بین می‌رود. من معتقدم که بهتر است ۳۰ تا ۴۰ درصد بودجه‌ای که قرار است برای حمایت از ساخت یک فیلم پرداخت شود، نباید به تهیه‌کننده داده شود و بهتر است در زمان اکران این پول را برای بهتر دیده شدن فیلم هزینه کنند. هر سال جشنواره فیلم کودک برگزار می‌شود و وضعیت سینمای کودک بهتر نشده، به اعتقاد من می‌شود این جشنواره را با هزینه‌های بسیار کمتری برگزار کرد و هزینه صرفه‌جویی شده را برای حمایت از اکران فیلم‌های کودک هزینه کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «بزرگ مرد کوچک» در ادامه گفت: مطمئن باشید اگر تبلیغات خوبی برای فیلم‌های کودک صورت بگیرد و سینماهای مناسبی به فیلم‌ها اختصاص داده شود، فیلم‌های کودک پرفروش‌ترین آثار سینمایی کشورمان خواهند بود اما درباره حمایت از این سینما فقط ادعا می‌کنند و هیچ اقدام و عملی را شاهد نیستیم. اگر تمهیدی اندیشیده شود که مردم به دیدن فیلم‌های غیرکمدی هم بروند مطمئن باشید که دیگر فیلم‌ها هم می‌توانند به موفقیت در گیشه برسند و به تبع آن تعداد فیلم‌های اجتماعی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس افزایش پیدا می‌کند. ایتالیا در دوران بحران شکل‌گرفته پس از جنگ جهانی دوم با فرهنگ توانست خود را نجات دهد، شرایطی فراهم کردند که مردم به صورت رایگان به سینما و تئاتر بروند تا فرهنگشان احیا شود. با همین روش سینما و تئاتر رفتن بخشی از فرهنگ مردم ایتالیا شد و زمانی که باید برای دیدن فیلم و نمایش هزینه می‌کردند نتوانستند این عادت را کنار بگذارند و به همین روش فرهنگشان احیا شد. متأسفانه برخی مسئولان ما در اتاق‌های فکر فقط از نزدیکان خود مشورت می‌گیرند و جمع اندکی هستند که برای سینما تصمیم می‌گیرند و آن‌ها هم فقط به دوران مدیریت و مسئولیت خود فکر می‌کنند و برنامه بلندمدتی وجود ندارد در حالیکه ماهیت فرهنگ اینگونه است که باید برای آن برنامه‌ریزی بلندمدت داشت. ما امروز به یک برنامه‌ریزی دقیق و سازنده برای اکران فیلم‌های سینمایی نیاز داریم تا حجم آثار شکست‌خورده در سینمای ایران کاهش پیدا کند.

این کارگردان اظهاراتش را با انتقادی از بنیاد سینمایی فارابی به پایان رساند و گفت: ۳۰ درصد این فیلم متعلق به فارابی بود اما آن‌ها حتی به اندازه انتشار یک عکس از این فیلم در سایت بنیاد فارابی هم به خودشان زحمت ندادند. فارابی با جایزه‌های این فیلم تا می‌توانست پُز داد و در زمان اکران ما را تنها گذاشت و دلیل این اتفاق را اصلاً نمی‌فهمم. این فیلم مدیریت بحران را به کودکان آموزش می‌دهد و مطمئن باشید اگر حمایت کافی از این فیلم صورت می‌گرفت اتفاقات خوبی را شاهد بودیم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند