جشنواره

دعوت یک جشنواره فیلم از دلواپسان آینده ایران

به گزارش ردکارپت فیلم: فرهاد توحیدی از علاقه‌مندان به سینما و دلسوزان توسعه پایدار ایران درخواست کرد تا در همراهی با جشنواره فیلم «زمین» موجی از تاثیرگذاری بر برنامه‌های توسعه کشور را برای نسل آینده ایجاد کنند.

دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم «زمین» که از ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت به صورت آنلاین برگزار می‌شود درباره چگونگی شکل گیری این جشنواره ضمن یاداوری جشنواره‌ای که با نام «فیلم سبز» برای دو دوره با همراهی مستقل خودش و انجمن تمدن سبز برپا شده بود، توضیح داد: پس از این دو دوره تصمیم گرفتیم با همان تیم قبلی و نیز یک موسسه فرهنگی و هنری خصوصی با نام «اردیبهشت اودلاجان» با مدیریت بنده، رضا کیانیان و بهروز مرباغی (معمار) این جشنواره را احیا کنیم. البته همان ابتدا متوجه بودیم که جشنواره فیلم سبز یک عقبه دولتی دارد و حقوق معنوی آن هم به سازمان حفاظت از محیط زیست متعلق است و ما بنا نداشتیم در کنار یک سازمان دیگر راه را ادامه دهیم چون با حرکت در یک مسیر مستقل راحت‌تر و با صراحت لهجه بیشتر می‌توان نقد کرد و کار را پیش برد. بنابراین به سمت طراحی جشنواره فیلم زمین رفتیم و از آنجایی که مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه برگزاری دو جشنواره را با یک موضوع نمی‌دهد، ما موضوع جشنواره فیلم زمین را به جای تمرکز صِرف بر محیط زیست به توسعه پایدار تغییر دادیم.

او افزود: کسانی که با توسعه پایدار آشنا هستند می‌دانند که این حوزه سه رکن اساسی دارد؛ مسائل اجتماعی که در آن پایداری و تاب‌آوری انسان مطرح است، مسائل اقتصادی و بعد هم حفاظت از محیط زیست. به این ترتیب تصمیم گرفتیم با یک نگاه جامع‌تر در فرصتی که بتوانیم فیلم‌های بیشتری را جذب کنیم کار جشنواره را پیش ببریم به ویژه آنکه به طور کلی عمده فیلمسازان ما به موضوع توسعه پایدار در آثار خود گرایش دارند و فیلم‌های متعددی داریم که موضوع آن‌ها در این حوزه‌هایی که اشاره کردم می‌گنجد.

توحیدی ادامه داد: زمان‌بندی ما برای جشنواره این بود که زودتر برگزار شود ولی صدور مجوز تا بعد از تعطیلات نوروز امسال طول کشید و اگر می‌خواستیم با تاخیر برگزار کنیم با انتخابات، جشنواره جهانی فجر، محرم و صفر و بعد هم جشنواره‌های دیگر تلاقی پیدا می‌کرد، در نتیجه قرار براین شد که دوره اول را از ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت به صورت آنلاین برگزار کنیم.

او در پاسخ به اینکه چقدر بر اساس اهداف جشنواره تلاش شده تا قشر گسترده‌تری از مردم مخاطب جشنواره باشند، گفت: این دوره یک نوع آزمایش برای ما در بخش خصوصی از جهت تامین منابع مالی و نیز تامین فیلم است. ضمن اینکه جشنواره فیلم زمین عضو شبکه جشنواره‌های فیلم سبز (Green Film Network) است و به دلیل فشردگی زمان برگزاری این دوره را در ابعاد ملی برگزار می‌کنیم. اما درباره فیلم‌ها وبهگمان من در سینمای داستانی آثار زیادی را می‌توانیم پیدا کنیم که به یکی از محورهای توسعه نزدیک باشد مثل بسیاری از فیلم‌های اصغر فرهادی یا سعید روستایی. توسعه پایدار به این معناست که بدایم چطور از منابع خود استفاده کنیم تا نیاز های نسل آینده به مخاطره نیفتد. تلقی ما این است که از زوایای گوناگون در این حوزه فیلم‌های متعددی داریم که می‌توانند به جشنواره دعوت شود هرچند امسال به دلیل فشردگی زمانی از سینمای داستانی نتوانستیم فیلمی داشته باشیم که البته امیدوارم در دوره دوم – که کارهای آن بلافاصله بعد از اختتامیه آغاز خواهد شد – از حوزه‌های مختلف بلند، داستانی، انیمیشن، مستند، کوتاه و تجربی آثاری برای جذب و ارتباط با مخاطب داشته باشیم.

دبیر این جشنواره یادآور شد که برای آثار تجربی در جشنواره فیلم سبز گستره‌ی وسیع‌تری در نظر گرفته شده بود که شامل فیلم‌های ساخته شده توسط مردم می‌شد و برای دوره دوم جشنواره فیلم زمین هم می‌توان این مشارکت را ادامه داد.

فرهاد توحیدی درباره زمان برگزاری دوره دوم جشنواره هم گفت: اگر قرار باشد این تاریخ را تغییر دهیم احتمالاً آن را به هفته محیط‌زیست منتقل می‌کنیم که کمی دیرتر از زمان فعلی خواهد بود. امسال چون همزمان با جشنواره جهانی فجر بودیم نمی‌شد در هفته محیط زیست برنامه‌ریزی کنیم.

او درباره اینکه آیا اولویت برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی است؟ بیان کرد: بله حتما همینطور است. البته وقتی می‌خواستیم مجوز جشنواره را بگیریم تاکید شد که جشنواره فیزیکی در تهران نباشد و اگر بخواهیم آن را به صورت فیزیکی برگزار کنیم در یکی از مراکز استان‌ها و احتمالاً به دلیل علاقه به زادگاهم در شهر رشت برگزار خواهد شد. علاوه براین طی صحبت با آقای ایوبی – دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- که حامی معنوی جشنواره هم هستند، تاکید شد که موضوع جشنواره در حوزه کاری یونسکو نیز قرار می‌گیرد و ممکن است در ابعاد بین‌المللی این رویداد، همکاری‌ها را افزایش دهیم.

دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم «زمین» در پایان گفت: من از طریق رسانه شما از همه دوستان و علاقه‌مندان به سینما و آن‌هایی که با نگرانی به توسعه ایران چشم دوخته‌اند این نکته را یادآور می شوم که از دوره رژیم گذشته ما یکسری برنامه‌های توسعه داشتیم و اتفاقا یکی از دلایل وقوع انقلاب همین برنامه‌های توسعه و دستکاری‌های رخ داده در آن بود. بعد از پیروزی انقلاب هم برنامه‌های توسعه داشتیم که البته تفاوت ماهوی و جوهری زیادی با گذشته نکرده و متاسفانه این برنامه‌های توسعه همچنان از بالا و بدون اطلاعات عمیق و متکی بر آمایش سرزمین انجام شده که اگر هم آمایش سرزمین در آن لحاظ شده باشد، نوعی بی‌توجهی در تدوین برنامه‌های توسعه به چشم می‌آید. بر این اساس همواره با مخاطرات برنامه‌های توسعه‌ی ابتر و دچار اشکال روبرو بوده‌ایم و امروز هم آسیب‌هایی پیش‌رو داریم مثل مسئله آب که بسیار نگران کننده است و در این زمینه آینده‌ای بسیار دردناک برای ایران پیش‌بینی می‌شود که اگر هر چه زودتر کاری انجام نشود با گرفتاری‌های بسیاری روبرو خواهیم شد. به این ترتیب از تمام کسانی که نگران توسعه ایران و نسل‌های آینده هستند درخواست می‌کنم که با این جشنواره ارتباط برقرار کنند، فیلم‌های آن را ببینند، ما را راهنمایی کنند تا یک جریان ایجاد شود. موجی که از جان نخبگان نگران آینده این سرزمین و مردم برخیزد می‌تواند روی تنظیم برنامه‌های توسعه آینده تاثیر بگذارد و بحث ایجاد کند. امیدوارم این جشنواره به سهم خودش بتواند این مباحث را به میان مردم عادی هم ببرد و مطالبات آن‌ها را از این زاویه شفاف و روشن کند تا به گوش برنامه‌ریزان برسد.

فیلم‌های این جشنواره در سایت هاشور قابل دیدن هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند